[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af undervisningsdeltagelsen/prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
Disciplinen omhandler de måder, hvorpå man i den nyere vesteuropæiske historie har tematiseret stats- og samfundsdannelsen, idet der fokuseres på de forskellige beskrivelser af og begrundelser for samfundets politiske indretninger, dets juridiske strukturer og retslige regulationer samt dets økonomiske reproduktions- og samkvemsformer. I disciplinen gennemgås hovedværker og tekster med hovedvægten på perioden fra 1500 og frem til i dag. Der læses først og fremmest tekster fra den politiske filosofis historie samt i mindre omfang fra den politiske økonomis teorihistorie.
BA-studerende.
Mikkel Thorup.
Seminar.
Ved seminar forstås en undervisningsform, hvori der kan forekomme kombinationer af gruppearbejde, studenteroplæg, skriveøvelser, holddiskussioner samt mindre projektarbejder.
Dansk.
Med en indledende diskussion af Machiavelli og det politiskes løsrivelse som en selvstændig praksis vil kurset tematisk diskutere en række væsentlige emner og problematikker indenfor den moderne, vestlige politiske idéhistorie. Kurset forløber såvel kronologisk som tematisk inddelt, hvor der til hver gang læses markante og indflydelsesrige tænkere, der har afgørende præget vores tænkning omkring disse emner. Vigtige temaer bliver suverænitet, sekularisme, frihed, kapitalisme, demokrati, revolution, menneskerettigheder, totalitarisme, velfærdsstat samt de politiske ideologier og vi skal læse tænkere fra Machiavelli og helt frem til i dag.
Til den første gang skal man have læst Machiavellis
Fyrsten
, der kan købes i Stakbogladen. Man kan også med fordel anskaffe sig
Den skotske oplysning
(Århus: Slagmark 2006), der kan købes på sekretariatet. Herudover vil lektionsplan og litteraturliste være tilgængelig på kursets aula-hjemmeside ved semesterstart. Undervisningen vil hver gang indeholde forelæsning og gruppediskussion, og der forventes aktiv deltagelse.
Torsdage kl. 13.00 - 16.00. Første gang den 1. september 2011.
Bygn. 1467/lokale 515.
Der vælges mellem to prøveformer: A- og B-prøve, dog sådan, at hvis der vælges A-prøve, skal der vælges B-prøve ved eksamen i De æstetiske ideers historie, og hvis der vælges B-prøve, skal der vælges A-prøve ved eksamen i De æstetiske ideers historie.
A-prøve: Eksamen aflægges ved udarbejdelse af en fri skriftlig opgave af maks. 15 siders omfang, hvis problemstilling skal ligge inden for pensum, og hvis tema aftales med faglæreren. Opgaven kan skrives i gruppe; det skal da fremgå, hvem der er forfatter til de enkelte afsnit, og hver deltager kan maks. skrive 15 sider.
B-prøve: Eksamen aflægges ved aktiv undervisningsdeltagelse.
Aktiv undervisningsdeltagelse betyder aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Ved aktiv forstås, at man deltager i de med undervisningen forbundne aktiviteter (almindelig forberedelse, mundtlige oplæg, mindre skriftlige opgaver, etc.). Med regelmæssig forstås deltagelse i mindst 75 % af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret. Ved tilfredsstillende forstås, at man har opnået det for beståelse af eksamen nødvendige niveau.