[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Målet med kurset er at give de studerende erfaringer med og indsigt i centrale problemstillinger i relation til boldbasis med særlig henblik på dets anvendelsesmuligheder i såvel ungdomsuddannelserne som i den frivillige organiserede idræt og i den uorganiserede idræt. Formålet er endvidere, med udgangspunkt i praktiske eksempler, at diskutere idrætspædagogiske og - didaktiske problemstillinger i relation til boldbasis. I den forbindelse er det også et formål at belyse og diskutere såvel fællestræk som forskelle mellem boldspillene.
Der er mødepligt til de praktisk-teoretiske lektioner.
Godkendt spiludviklingsopgave og fremlæggelse.
Med udgangspunkt i såvel traditionelle boldspil (herunder kaosspil, slagboldspil, træfspil og net-vægspil) som alternative boldspil, arbejdes der med grundelementer og fællestræk i boldspillene. I tilknytning hertil arbejdes der med forskellige boldspilmodeller ligesom pædagogiske og didaktiske aspekter af boldspilundervisning vil blive afprøvet og diskuteret.
I relation til kaosspil indgår håndbold med en særlig vægt. Her arbejdes med udvikling af disciplinspecifikke tekniske og taktiske færdigheder samt spiljusteringsmuligheder i forhold til forskellige målgrupper.
Undervisningen er overvejende praktisk betonet, hvor teoridelen integreres løbende. Dog indledes og afsluttes med en forelæsning. Endvidere løses praksisrelaterede undervisningsopgaver gruppevis.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne
Teaching assistants
3 x 2 ½ boldbasislektioner i 7 uger.
Halling, Anders et.al.:
/Bolden i spil - teambold i teori og praksis/
. Syddansk Universitetsforlag, 2005.
Supplerende litteratur.
Ordinær eksamen efter 1. kvarter. Reeksamen efter 2. kvarter.
Bacheloruddannelsen i Idræt
Sidefag i Idræt
Mundtlig eksamen
20 minutters eksamen med 20 minutters forberedelse uden hjælpemidler.
Bestået/Ikke-bestået
Intern censur