[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet er, at den studerende uddyber sin viden om og forståelse for betydning af fysisk træning for sundhedsfremme. Den studerende skal tilegne sig viden om den videnskabelige evidens for effekten af forebyggende, behandlende og rehabiliterende fysisk træning anvendt på en række forskellige befolkningsgrupper og patienter.
Aktiv deltagelse i studenterfremlæggelser.
De studerende præsenteres indledningsvis for grundlæggende teorier for fysisk træning anvendt med sundhedsfremmende formål. Med udgangspunkt i dette og den teoretiske baggrundsviden i fysiologi/arbejdsfysiologi gennemgås herefter aktuelle teorier fysisk trænings betydning for forebyggelse, behandling og rehabilitering af diverse sygdomme (herunder væsentlige større sygdomsgrupper, som kræft, hjerte-karlidelser, neurologsike lidelser, diabetes og bevægeapparatsrelaterede sygdomme). Der gennemgås forskellige relevante former for sundhedsfremmende fysisk træning, herunder aerob træning og styrketræning. Der lægges vægt på at den studerende får detaljeret kendskab til de videnskabelige undersøgelser (befolkningsundersøgelser og interventionsundersøgelser) der ligger bag evidensen for effekterne af fysisk træning på sundhedsfremme.
Bestået de to første år af idrætsstudiet.
Kristian Overgaard, Ulrik Dalgas, Simon Lønbro, Jes Bak Sørensen m.fl.
Hovedvægt på teoretisk orienterede lektioner og studenterfremlæggelser: ca. 2 x 3 timer /uge i 7 uger.
Kapitler fra lærebog, reviews og originalartikler udleveres via AULA.
Ordinær eksamen efter 2. kvarter. Reeksamen i august.
Kurset samlæses med bachelorkurset Fysisk træning og sundhedsfremme. Kurset kan ikke følges, hvis bachelorkurset Fysisk træning og sundhedsfremme er bestået.
Når kurset er færdigt, skal den studerende kunne:
Hjemmeopgave (maks. 10 sider baseret på udleveret spørgsmål)
Bedømmelse efter 7-trinsskalaen.
Intern censur