[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj
grad den studerende:
• Viser sig i stand til producere akademisk viden og omsætte denne i praksis gennem case-studier samt -analyser.
• Viser specialiseret videni krydsfeltet mellem videnskabsteori, organisationsteori/kultur og brand kommunikation
• Kan inddrage aspekter fra pensum så dette repræsenteres i sin bredde i sine case-studier og -analyser. Derudover skal den studerende inddrage akademiske tekster, som ikke er en del af pensum.
• Demonstrere en oparbejdet begrebsramme som gør hende/ham i stand til at detektere de forskellige faglige dele af brand-autenticitet.
• Demonstrere et tværfagligt refleksionsniveau i sine case-studier og -analyser.
Derudover vil bedømmelsen forholde sig til de specifikke krav, der kalder for eksaminationen og som fremgår af den studerende studieordning.
Mange studerende vil komme til at arbejde i virksomheder, der søger at fremstå unikke og troværdige. Virksomhederne vil være autentiske, og det kræver, at kommunikations-medarbejdere og ledere forstår autenticitetsbegrebet og branding-strategier dybdegående. Dette kursus arbejder i krydsfeltet mellem videnskabsteori, organisationsteori/kultur og brand kommunikation ud fra en tese
om, at denne kombination er nødvendig i lyset af, at autenticiteten er blevet et generelt forretningsvilkår for virksomheder i 2011.
De senere år har vist en længsel hos mennesket efter autenticiteten -
ikke bare hos sig selv, men også i forhold til de virksomheder, som producerer de brands, vi forbruger. Forbruget og livet som sådan kan ikke adskilles, og derfor bliver der stillet krav til virksomheder om at være ligeså autentiske, som mennesket
ønsker at være det.
Dette har konsekvenser i både teoretiske, analytiske og praktiske perspektiver. I et teoretisk perspektiv betyder det, at kommunikation og hvordan organisationen er
struktureret og funderet kulturelt altid må tænkes sammen. I et analytisk perspektiv betyder det, at en virksomheds kommunikation ikke kan adskilles fra den øvrige del af virksomheden, hvis det skal afgøres, hvorvidt virksomheden lever op til de
forskellige autenticitetskriterier. I et praktisk perspektiv betyder det, at virksomheder i stigende grad skal begynde at tænke holistisk i deres kommunikationsstrategier, da disse kan få indflydelse på en lang række områder internt i organisationen.
Faget er altså i vid udstrækning en øvelse i at tænke tværfagligt i forhold til særligt brand kommunikation og organisationsteori, og det vil som sådan være hensigtsmæssigt, hvis der hovedsageligt arbejdes med de studerendes egne cases.
Den studerende vil ved fagets afslutning have opnået væsentlige kompetencer i at analysere graden af en virksomheds/brands autenticitet, samt detektere på hvilke områder en virksomhed/brand kan bevæge sig mod en højere grad af autenticitet.
Have afsluttet organisationsteori eller følge denne undervisning sideløbende.
Arne Pedersen
Forelæsninger
Case-studier
Dansk
Gilmore og Pine (2007): Authenticity - what consumers really want.
Jacob Golomb (1995): In search of authenticity
Terry Hanby (1999): Brands - dead or alive?
Michael Beverland (2009): Building brand authenticity - 7 habits of iconic brands
Uddrag fra diverse bøger...
Ja
Kand. Inf linje A: KFL og valgfag
Kand Inf linje B: valgfag
Cand. Public: valgfag
Kand. Med: Metodeteori og medieproduktionsanalyse eller Mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse eller valgfag.
10
I følge studieordningen