[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kurset har følgende læringsmål:
De studerende
• oparbejder en teoretisk begrebsramme, der gør dem i stand til se en større sammenhæng mellem tilsyneladende modsatrettede internettendenser som øget personliggørelse, kollektivisme og kommercialisering
• opnår kompetencer i at analysere identitetsdannelse, organisatorisk tilstedeværelse og demokrati som en del af det sociale Internet.
• udvikler kompetencer i at opsøge og applicere eksisterende teori på fagets relativt ubeskrevne genstand, det sociale Internet.
Web 2.0's fremvækst som begreb har givet anledning til en række forskellige anskuelser af, hvad der er kendetegnende for de nye sociale tendenser på Internettet. Nogle ser fænomenet som ideel platform for kollektivisme, borgerlig offentlighed og demokratiske kræfter, mens andre fokuserer på Internettets rolle i forhold til identitetsskabelse og socialisering. Samtidigt er der kommet øget fokus på organisationers tilstedeværelse på Nettet; både i form af øget åbenhed og dialog med kunder, men også i forhold til privatlivskrænkelse og udnyttelse af såkaldt 'metadata' til mere effektiv 'targeted advertising'.
Denne brede og sammensatte forståelse af fænomenet har givet anledning til fagets navn 'det sociale Internet', i et forsøg på at markere, at der ikke kun er tale om de enkelte 'sociale medier' eller Web 2.0-teknologien, som disse bygger på, men at fokus også er på de samfundsmæssige og sociologiske processer, som det sociale Internet afstedkommer.
Som en del af kurset vil vi blandt andet komme ind på følgende:
• Web 2.0: fænomen eller ideologi?
• Medium theory anvendt på det sociale Internet.
• Systemteori som en generel teoretisk ramme for forståelse af kommunikation på Internettet.
• Identitetsskabelse på det sociale Internet.
• Online communities
• Det sociale Net som medie for en ny 'borgerlig offentlighed'
• Kritik af business-litteraturens til tider overpositive tilgang til mulighederne på det sociale Internet.
BA
Janus Holst Aaen
Diskussion
Gruppearbejde
Projekter
Forelæsninger
Dansk
Oplyses senere
Kand Inf linje a og b: valgfag
Kand Med: Medie- og samfundsteori og medieæstetik eller Mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse eller valgfag.
Cand. Public: valgfag
Kand Digital Design: Specialisering og valgfag
Kand. Audiodesing: valgfag
10/20 ECTS
I følge studieordningen