Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Proceskonsultation i Pragmatisk Systemisk perspektiv ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: kandidat
  • Semester/kvarter:
  • Timer per uge: Undervisningen er følgende dag:2/9 9/9 16/9 30/9 13-14/10 (træningsdage uden underviser) 28/10 18/11 16/12 Gruppefremlæggelser / Eksamen del 1  Alle dage er 9 - 16 (15 - 16 refleksionstid) med en halv times frokost. Det afholdes på Olof Palmes Allé 20.  
  • Deltagerbegrænsning: 25
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 32766

Formål

Læringsmålet for forløbet er for den studerende at udvikle en praktisk såvel som teoretisk forståelse af proceskonsultation som profession.
Den studerende vil gennem en intensiv læringsproces stifte kendskab til arbejdet som konsulent, gennem forelæsninger, læringsgruppe arbejde, sparring fra ekstern konsulent, konkret konsulentarbejde samt gruppe præsentationer.
Herudover skal den studerende arbejde med et individuelt forandringsprojekt relateret til deres egen liv.
Målet er, at den studerende til eksamen kan demonstrere såvel teoretisk som praktisk kompetence i forhold til faget samt reflektere over egen udvikling i rollen som konsulent.

Indhold

Kurset kan tages som 10 eller 20 ECTS. 

Forening af teori og praksis
Med udgangspunkt i en systemisk konstruktionistisk og pragmatisk forståelse af den menneskelige virksomhed vil de studerende arbejde både teoretisk og praktisk med at udvikle konkrete konsulent og coaching færdigheder. Vi vil i timerne stille skarpt på organisationsforandringsmetoden Appreciative Inquiry (AI) i lyset af henholdsvis de erkendelsesmæssige dimensioner som metoden bygger på samt den praksis som åbner sig op i kølvandet på metoden.


Projekter på faget
Undervisningen er bygget op omkring forberedelserne til en konkret intervention i en organisation.
De studerende skal selv skaffe en organisation, hvori de kan udføre et konkret stykke arbejde i relation til at skabe organisatoriske forandringer eller udvikling i organisationen. De studerende skal i grupper varetage opgaven fra første kontakt til gennemførelse og evaluering af forløbet.
Erfaringerne fra processerne danner grundlag for aflevering af gruppeopgave, hvor de studerende skal demonstrere praktiske såvel som teoretiske færdigheder i forhold til at forstå proceskonsultation som begreb og praksis.

 

Faglige forudsætninger

Den studerende skal være på sin overbygning. Studieretning er ikke afgørende, men det er den studerendes indstilling til at ville praktisere faget til gengæld.

Underviser

Jacob Storch, Ekstern Lektor
Direktør i Rambøll Attractor
MSc, HD-O, Stud, PhD

Undervisnings- og arbejdsform

De studerende skal forvente at arbejdsformen bliver deltagerbaseret, idet der på klassen vil blive forsøgt skabt et dialogisk rum, hvor teori og praksis vægtes lige i en sammenvævning med de studerendes egne erfaringer og kompetencer. Det forventes at den studerende engagerer sig i såvel de teoretiske som praktiske aktiviteter. Yderligere skal den studerende lade sig coache af sine medstuderende og herigennem gennemgå et personligt udviklingsforløb.

 

 

 

Dansk

 

Litteratur

Den Professionelle Proceskonsulent (2009) Dahl & Juhl, Psykologisk Forlag
Anerkendende Procesøvelser (2008) Bjerring & Lindén, Psykologisk Forlag

Diverse artikler

 

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

 

 

Kan indgå i uddannelsen som:

MED:
Medie- og samfundsteori og medieæstetik
Mediesystem-analyse og kommunikationstilrettelæggelse
valgfag

INF linje a:
VOS og valgfag
INF linje b:
valgfag

 

 

Point

10 eller 20 ECTS

Studieordning og bedømmelse

Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab

  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur

Kandidatuddannelsen i media communication and cultural studies

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i medievidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


ifølge studieordningen