Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

ENG: Projektemne: Psycholinguistic aspects of bilingualism (ba) ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 5. semester
  • Timer per uge: 3   
  • Deltagerbegrænsning: 18
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 33579

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- demonstrerer grundigt kendskab til det valgte emne, dets litteratur, teorier og problemstillinger.
- viser færdighed i selvstændig litteratursøgning, formulering af en problemstilling, udvælgelse af relevant stof og disponering af stoffet.
- bruger relevante fagbegreber, -teorier og -terminologier.
- anvender relevante analytiske metoder.
- producerer selvstændigt skriftligt arbejde om emnet.
- viser færdighed i at formidle emnet klart og sammenhængende.

Indhold

Bilingualism is the cover term for the use of two or more languages. It is estimated that a majority of the world's population is bilingual, and it is well known that English is often one of the languages that is involved in bilingualism. In this course, we will look at the psycholinguistic aspects of bilingualism. The main question that we will address is: How are two or more languages represented in the mind of a bilingual (e.g., are they clearly separated or do they always interact)? Students will gain some acquaintance with the main issues in research on bilingualism and with the methods used to study bilingualism, which will prepare them for their bachelor project.

Faglige forudsætninger

Den studerende kan først indstille sig til prøven i bachelorprojektet, når samtlige andre prøver på de to første år af bacheloruddannelsen er bestået.

Underviser

Ocke Bohn

Undervisnings- og arbejdsform

Den første del af semesteret består af emneundervisning, der foregår på hold, hvor centrale dele af et specifikt emneområde gennemgås. I løbet af emneundervisningen forventes den studerende at arbejde med skriftlige opgaver og/eller mundtlige fremstillinger, individuelt og sammen med andre. I samarbejde med underviseren udvælger den studerende et særligt aspekt af emneområdet som sit projektemne. Den sidste del af semestret består af individuelt arbejde med informationssøgning og udformning af det valgte projekt, med underviseren som vejleder.

Engelsk

Litteratur

In preparation for some of the topics covered in this course, students are advised to consult:

http://www.hum.au.dk/engelsk/engosb/pdf/humaniora0204_tosprogethed.pdf

http://www.viauc.dk/videreuddannelse/VIAKonferencer/Documents/Afholdte%20konferencer/2010/Anders%20H%C3%B8jen%20-%20Tosprogede%20b%C3%B8rns%20sprogudvikling%20uden%20grafer.pdf

http://www.nethelp.no/cindy/myth.html

https://linguistlist.org/ask-ling/biling2.cfm

http://www.lsadc.org/info/pdf_files/Bilingual_Child.pdf

Reading to be announced later.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i engelsk

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Fri skriftlig hjemmeopgave inden for et nærmere defineret område af emnet. Projektopgavens emne og titel aftales mellem den studerende og underviser/vejleder.
Omfang 14-16 sider.

Den skriftlige hjemmeopgave skal være forsynet med en bibliografi og skal indeholde et resumé på dansk i et omfang af en halv til en hel side. Resuméet vil indgå i den samlede bedømmelse.