Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

FRA: Grammatik I (ba-tilvalg) ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Ba-tilvalg
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: Torsdag 10-12, 1463-416
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 30608

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende:

  • dokumenterer indsigt i elementær grammatisk analyse.
  • dokumenterer indsigt i og forståelse for morfologi og elementær syntaks på fransk.
  • kan reflekterer over progressionen i egen fejltypologi og læring.

Indhold

Formålet med disciplinen er at opøve den studerendes færdigheder i elementær syntaktisk analyse og give indsigt i morfologi og grammatik.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Mads Jønsson

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen foregår som forelæsninger, diskussioner og øvelser. Der lægges vægt på arbejdsformer, der fremmer den studerendes indsigt i morfologi og elementær syntaktisk analyse samt udvalgte områder af den franske grammatik. Undervisningen tilrettelægges med passende progression.

Dansk

Litteratur

  • John Pedersen, Ebbe Spang-Hanssen, Carl Vikner (nyeste udg.): Fransk Grammatik. København: Akademisk forlag
  • Henning Nølke (1997): Fransk Grammatik og Sprogproduktion. København: Kaleidoscope.

Studieordning og bedømmelse


Bachelortilvalget i fransk

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende undervisningsdeltagelse
i min. 75% af undervisningen.
Der udarbejdes i løbet af semestret et antal skriftlige
grammatiske opgaver, herunder syntaktisk analyse af en eller
flere simple sætninger, fejlfindingsopgaver o.l. De udarbejdede
opgaver samles i en portfolio, der skal indeholde mindst 4 af de
stillede opgaver i godkendt stand samt dokumentation for
læreprocesser og selvvurdering.