Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

IT i organisationer ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: Onsdag 10-16 (NB. rykket fra mandag til onsdag)
  • Deltagerbegrænsning: 20
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 29005

Formål

Modulet er opdelt i 3 fagelementer á hver 5 ECTS. Mål for modulet dækker alle tre fagelementer.

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk grundlag:

  • Demonstrere indsigt i og overblik over it-didaktisk design i forhold til organisationsområdet.
  • Analysere, diskutere og vurdere forskellige it-didaktiske interventionsmetoder, deres relevans, mulighedsbetingelser og mulige effekter i forhold til en given problemstilling inden for det organisatoriske område.
  • Formulere, diskutere og vurdere et it-didaktisk design med udvalgte metoder inden for det organisatoriske område.
  • Gennemføre et it-didaktisk interventionsforløb fra behovsanalyse, kontekst- og organisationsanalyse, over planlægning og design, til gennemførsel og evaluering.

Indhold

I modulet arbejdes der både med projektledelse (f.eks. planlægning, styring og forandringsledelse), it-didaktiske metoder inden for det organisatoriske felt (f.eks. læringsspil, samarbejdsteknologier og brug af intranet), evalueringsformer (f.eks. selvevaluering, spejling, testning), anvendelse (f.eks. facilitering, integration). Der arbejdes desuden med empirisk forskning (f.eks. evidensbaseret effektevaluering, kritisk teoriudvikling og afrapportering) og med metodologisk refleksion af de videnskabsteoretiske, teoretiske, metodiske og etiske udfordringer, der befinder sig inden for feltet.

Modulet er opdelt følgende 3 fagelementer:

Fagelement 5A: It-didaktisk designmetodologi i organisationer (5 ECTS)
Modulets designmetodologiske fagelement tager udgangspunkt i konkret empirisk forskning (f.eks. i it-didaktisk design vedr. forandringsledelse), konkrete problemstillinger (f.eks. brug af teknologi i forhold til MUSamtaler eller motivation), samt i konkrete it-didaktiske metoder til at adressere og bearbejde forhold inden for det organisatoriske område (f.eks. spil, netværk eller workshops).

Fagelement 5B: It-didaktisk intervention i organisatoriske praksiser (5 ECTS)
I modulets interventionsfagelement er der mulighed for at arbejde uddybende med de forskellige metoder til planlægning, gennemførsel og evaluering af it-didaktisk design i organisationer (eksempelvis facilitering, incitamentstrukturer eller motivation).

Fagelement 5C: It-didaktiske produkter (5 ECTS)
I modulets praktiske fagelement er der mulighed for at arbejde med et eller flere konkrete it-didaktiske produkter til brug inden for organisationsområdet (f.eks. en ledelsessimulation eller en samarbejdsteknologi), for derigennem at arbejde med konkrete metoder til implementering og/eller intervention i organisationer.

Faglige forudsætninger

ingen

Underviser

Modulansvarlige; Thomas Duus Henriksen tdh@dpu.dk

Undervisnings- og arbejdsform

Holdundervisning/seminarer med oplæg, diskussion og værkstedstimer, samt vejledning.

dansk

Litteratur

Kompendie kan købes på Danmarks pædagogiske bibliotek

Undervisningsplan

Undervisningsplan i pdf format

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i it-didaktisk design

  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur


Ved modul 5 aflægges eksamen i fagelement 5a ved
refleksionsopgave på 3-5 sider (maksimalt 12.000 anslag).
Bedømmelsen er med intern censur og bedømmes som bestået/ikke
bestået i henhold til gældende bekendtgørelse.

Ved fagelementerne 5b og 5c aflægges eksamen ved aktiv
deltagelse. Bedømmelsen foretages af modulets underviser(e), og
der gives bedømmelsen bestået/ikke bestået. Aktiv deltagelse
omfatter deltagelse i de aktiviteter, der kræves i de enkelte
undervisningsforløb, f.eks. i form af oplæg, skriftlige arbejder
og deltagelse i netbaserede diskussioner. Den aktive deltagelse
på de enkelte fagelementer beskrives ved udbud af
undervisningen. En forudsætning for at bestå hele modulet er, at
den studerende har gyldig attest fra det enkelte fagelements
underviser(e) på at have deltaget i og bestået den aktive
deltagelse.