Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

IT og læring ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: tirsdag 10-16
  • Deltagerbegrænsning: max 20 studerende
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 29002

Formål

At den studerende erhverver sig et overblik over teorier, empirisk baseret viden og praksisfelter relateret til it og læring. Dette omfatter relevante teoridannelser inden for læringsteori og teorier specifikt udviklet i relation til anvendelse af it i undervisningssammenhænge og i relation til læring med it på arbejdspladsen. Dette modul har fokus på læring, og den studerende skal lære om læring som en individuel og social proces, herunder om betydning af it i forhold til almen dannelse.

På dette modul tilegner den studerende sig viden om og forståelse for centrale teoridannelser om it og læring og bliver - i forlængelse af denne viden - i stand til at:

- Analysere læringsprocesser i forhold til anvendelse af teknologier med fokus på teknologiens læringspotentialer og fordele og ulemper i et fagteoretisk perspektiv.

- Analysere individers læringsstrategier - herunder udnyttelsen af teknologiernes læringspotentialer.

- Begrebsliggøre og reflektere over egen praksis.

- Forholde sig refleksivt og konstruktivt til anvendelse af teknologi til understøttelse af læring - herunder læring på arbejdspladsen.

 - Indgå i dialog med andre fagfolk om relevante problemstillinger relateret til anvendelse af teknologi i forbindelse med understøttelse af læring.

Indhold

I dette modul introduceres til relevante teorier og empirisk baseret viden i relation til it og læring. De studerende introduceres til teorier om børns, unges og voksnes læring og om de særlige teorier, der er knyttet til anvendelsen af it i forbindelse med understøttelse af læring.

Faglige forudsætninger

Se studieordningen for yderligere information

Underviser

Modulansvarlig; Rikke Ørngren ( Rior@dpu.dk )

Undervisnings- og arbejdsform

Holdundervisning med oplæg og diskussioner med relateret internetbaseret kommunikation i eksempelvis computerkonferencer eller blogs eller anden form for eksperimentel kommunikation.

De studerende udformer individuelle portfolier , der anvendes gennem hele kandidatuddannelsen.

På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk

Litteratur

Kompendie kan købes på biblioteket ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole

Undervisningsplan

Undervisningsplan for efteråret 2011 ITD.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i it-didaktisk design

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Se studieordningen for yderligere information