Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Videnskabsteori og forskningsmetoder ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: Torsdage kl 10-16
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 29001

Formål

Mål et er at den studerende erhverver sig viden om feltets relevante forskningsmetoder og videnskabsteoretiske positioner samt kvalificerer sin almene videnskabsteoretiske forståelse og derved bliver i stand til at:
- Uddrage og metodisk reflektere centrale, teoretisk baserede tolkninger af en empirisk undersøgelse.
- Reflektere over centrale videnskabsteoretiske positioner og problemstillinger.
- Vælge og argumentere for eget videnskabsteoretisk ståsted.
- Forstå og anvende centrale, almene videnskabsteoretiske og forskningsmetodiske begreber.
- Designe, planlægge og gennemføre en teoretisk-baseret empirisk undersøgelse af it-anvendelse i relation til undervisning og/eller læring og/eller kommunikation, videndeling og samarbejde.

Indhold

I dette modul introduceres til centrale, almene videnskabsteoretiske positioner og problemstillinger.
Desuden tilegner den studerende sig et kendskab til feltets forskningsmetoder, eksempelvis internet-baserede surveys, interventionsforskning/designforskning og videoanalyse, der er specifikt knyttet til anvendelse af teknologi i undervisningssammenhænge. Den studerende designer, tilrettelægger og gennemfører en teoretisk baseret empirisk undersøgelse. De metodemæssige overvejelser i relation til gennemførelsen af den studerendes empiriske undersøgelse fremstilles i den opgave, der er eksamensformen på modulet.

Faglige forudsætninger

ingen

Underviser

Modulansvarlig: Karin Levinsen ( kale@dpu.dk )

Undervisnings- og arbejdsform

Kurset afvikles som en vekselvirkning mellem foredrag, gruppearbejde og fælles diskussioner. Kurset kører som udgangspunkt efter en 10-16 model. Det vil sige at lærer og studerende i fællesskab disponerer over timerne fra 10-16, på en sådan måde at det svarer til tre lektioner af 45 min. med forelæsning/klasse undervisning, og tre lektioner med øvelser.

På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.

Litteratur

Kompendie kan købes på biblioteket ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole

Undervisningsplan

Undervisningsplan i pdf format

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i it-didaktisk design

  • Fri.hj.opg.grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Se studieordningen for yderligere information