Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

ITA: Litteratur I: Tekstlæsning og litterær metode (ba) ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: Tirsdag 8-10, 1451-216
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 30805

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende:

  • kan foretage en beskrivelse af italiensksproget litterære tekster.
  • kan dokumentere kendskab til litterær tekstanalyse.
  • kan godtgøre beherskelsen af litterær tekstanalyse i praksis.
  • kan redegøre for valget af problemstilling.

Indhold

Formålet med disciplinen er dels at give basale metodiske redskaber til at læse litterære tekster dels at indføre den studerende i nyere italiensk litteratur ud fra begreber som tekst, læsning og fortolkning. På kurset introduceres centrale begreber fra forskellige litteraturteoretiske traditioner, som bringes i anvendelse over for tekster tilhørende den ovennævnte periode.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Martin Kvist Pedersen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen foregår på hold og omfatter læsning af primær- og sekundærtekster, aktiv deltagelse fra de studerende samt aflevering af skriftlige opgaver.

Dansk og italiensk

Litteratur

Oplyses senere

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i italiensk sprog, litteratur og kultur

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Undervisningsdeltagelse indebefatter ud over tilstedeværelse til
minimum 75% af undervisningen aflevering af 5 bundne skriftlige
opgaver af 5 normalsider i løbet af semestret, hver opgave skal
godkendes af underviseren. Det forudsættes at de studerende
deltager aktivt i diskussionen af opgaverne og i undervisningen
i øvrigt.