[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med faget er at skabe en ramme, hvor studerende med interesse for journalistik i virksomheder og organisationer, kan udforske eksisterende litteratur og teorier om kommunikationsjournalistik og bidrage til at skabe ny viden på området. Fokus ligger på at forstå journalistikkens særlige bidrag til virksomheds- og organisationskommunikation, der også består af andre former for kommunikation. Faget diskuterer ikke kommunikationsjournalistikkens strategiske grundlag i noget særligt omfang, men vil i stedet fokusere på kommunikationsjournalistikkens normer, roller, formål, praksis, kvalitetsbegreber og funktion som kilde for andre typer af journalistik. Faget vil også trække på eksisterende journalistikforskning for at se, om metoder og begreber herfra kan anvendes i analyser af kommunikationsjournalistik.
De studerende opnår viden om:
• hvor og hvordan journalistiske værktøjer og arbejdsformer anvendes i kommunikationsarbejde
• hvordan kommunikationsjournalistik adskiller sig fra journalistik på uafhængige medier i forhold til formål, roller og normer
• begreber og centrale diskussioner om forholdet mellem journalistik og public relations
• kommunikationsjournalistik-kens funktion som kilde for uafhængige medier
• udvalgte resultater fra journalistikforskningen om uafhængige medier
Kompetencer:
• Færdigheder i og erfaring med at bruge wikis til at fastholde og distribuere viden
• Færdigheder i at udvikle og gennemføre et konkret analyseprojekt
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
• formår at identificere et relevant analyseprojekt inden for kommunikations-journalistisk praksis ud fra den viden, holdet i fællesskab har afdækket
• formår at indsamle og analysere data og formidle resultaterne i akademisk og journalistisk form
• formår at reflektere over brug af metoder, teori og over egen arbejdsproces
I første del af forløbet vil de studerende sammen med underviseren identificere og diskutere relevant litteratur, der afdækker den eksisterende viden om en række forskellige dimensioner i kommunikationsjournalistik som for eksempel
• Normativ dimension
(formål, roller, normer, afgrænsning til andre typer
af journalistik )
• Praksisdimension
(hvor arbejder kommuni-
kationsjournalister, med hvilke opgaver og medietyper?)
• Kvalitetsdimension
(hvad karakteriserer god kommunikations-
journalistik?)
• Mediedimension
(Kommunikationsjournalistik
som kilde for uafhængig
journalistik)
De studerende skal lave oplæg til diskussioner og bidrage til en wiki med centrale begreber og henvisninger til litteratur inden for kommunikationsjournalistik.
På baggrund af dette arbejde skal de studerende i anden del af forløbet gennemføre et mindre analyseprojekt, som undersøger et aspekt af kommunikationsjournalistisk praksis. Projektet kan enten være selvstændigt eller være en del af et større projekt, som aftales på holdet. Projektet udgør eksamensopgaven i faget, og der skal både afleveres en akademisk opgave og en journalistisk formidlet version af resultaterne, som kan udgives - eventuelt på projektets egen hjemmeside.
Kirsten Sparre
Oplæg fra underviser og studerende, brug af wiki, projektarbejde med vejledning
Dansk
En stor del af pensum vil blive identificeret af de studerende selv i løbet af kurset.
Inden studiestart vil underviser forberede en indledende litteraturliste, der introducerer til problemstillingerne i de forskellige dimensioner, faget vil beskæftige sig med.
Nej
Cand. Public: Valgfag
10
I følge studieordningen