Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

6110 Forbrugerret ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Hvert semester
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 28585

Tid og sted

Fredag 12-15 i bygning 1325, lokale 328
kursusstart den 2. september 2011

Formål

At indføre deltagerne i en række praktiske og teoretiske forbrugerretlige spørgsmål - offentligretlige såvel som privatretlige - således som de tegner sig efter gældende dansk ret. Kurset vil tillige berøre de EU-retlige regler og regelforslag på forbrugerområdet.

Fagets læringsmål er, at den studerende skal kunne:
- Redegøre for forbrugerklagesystemets opbygning og funktion
- Redegøre for forbrugernes retsstilling i den civilretlige lovgivning
- Forklare samspillet mellem de offentlig- og civilretlige regler til beskyttelse af forbrugerne
- Identificere relevante forbrugerretlige problemer og retlige argumenter ud fra et komplekst materiale
- Placere konkrete problemstillinger i en forbrugerretlig sammenhæng på en måde, der viser overblik og indsigt.
- Analysere komplekse forbrugerretlige problemstillinger, argumentere for forskellige fagligt begrundede løsninger og foretage en kritisk afvejning af de retlige argumenter
- Kombinere forskellige faglige indfaldsvinkler i forbindelse med analysen og træffe et fagligt begrundede valg for løsningen
- Formidle og formulere sin viden og argumentation fagligt og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende måde.

Indhold

Forbrugerretten er kendetegnet ved dynamiske retsregler og som et hastigt udviklende retsområde med stor bevågenhed fra EU. Med kursusfaget i forbrugerret vil der især blive lagt hovedvægten på en gennemgang af de civilretlige og markedsføringsretlige regler, der regulerer retsområdet, herunder interaktionen mellem disse regelsæt. Endvidere fastlægges Forbrugerrettens retlige standarder, som de kommer til udtryk ved domstolene, de relevante ankenævn og Forbrugerombudsmandens udtalelser, som spiller en væsentlig rolle for forståelsen af forbrugerretten.

Følgende emner vil blive gennemgået:

  • Introduktion til forbrugerretten. Retskilderne, Forbrugerbegrebet og organisering.
  • God markedsføringsskik, vildledning, reklameidentifikation, uanmodet henvendelse til bestemte aftagere, vejledning, markedsføring rettet mod børn og unge, salgsfremmende foranstaltninger, købsopfordringer, garanti, prisoplysninger, gebyrer, organiseret rabat m.v. (Markedsføringsloven).
  • U)Rimelige aftalevilkår. Standardvilkår. (Aftaleloven)
  • Forbrugeraftaler. Reglerne om dørsalg, postordresalg og fjernsalg, herunder finansielle tjenesteydelser. (Forbrugeraftaleloven)
  • Forbrugerkøb og forbrugertjenester. (Købelovens regler om forbrugerkøb)
  • Forbrugerbeskyttelse ved handel med fast ejendom. (Lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom).
  • Kreditaftaler. (Lov om kreditaftaler)
  • Hæftelse og erstatning ved brug af betalingsinstrumentet. (Lov om betalingstjenester)
  • Retshåndhævelse ved forbrugerklager. (Lov om forbrugerklager)

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Sonny Kristoffersen

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsning, spørgsmål og diskussioner

Dansk

Litteratur

  • Sonny Kristoffersen : Forbrugerretten I - Markedsføringsretten i en civil- og offentligretlig kontekst, 3. udg. 2010. Forlaget Thomson.
  • Sonny Kristoffersen : Forbrugerretten II, Den civilretlige forbrugerbeskyttelse, 2010.         Forlaget Thomson Reuters.

Supplerende litteratur:

  • Sonny Kristoffersen : Forbrugeraftaleloven med kommentarer, 2. udg. 2009, Forlaget Thomson Reuters
  • Sonny Kristoffersen : Forbrugerretten III Retshåndhævelse ved forbrugerklager, 2009, Forlaget Thomson Reuters
  • Sonny Kristoffersen : Forbrugerkøb, 2. udg., 2008, Forlaget Thomson Reuters

Bedømmelse

Mundtlig eksamen