Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

6890 Markedsføringsret ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Hvert efterår
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 29414

Tid og sted

Mandag kl. 9-12

OBS: undervisningen er flyttet til lokale 144, bygning 5361, Finlandsgade 27.

Formål

Markedsføringsrettens formål er at skabe og opretholde et sundt marked ved at sikre, at erhvervsvirksomhed udøves tilbørligt og rimeligt under hensyntagen til såvel andre erhvervsdrivende som i forhold til forbrugere og almene samfundsinteresser.

Markedsføringsretten er således et væsentligt juridisk område, der ud over at beskæftige sig med produktefterligninger, erhvervshemmeligheder og forretningskendetegn blandt meget andet også regulerer brugen af diskrimination i reklamer, sammenlignende reklame, skjult reklame, utilbørlig omtale af konkurrenter, priskrig mellem konkurrenter, markedsføring til børn og unge, spam og brugen af betegnelser som "chok-pris", "gratis" og "lagersalg" i prismarkedsføring.

Formålet med kurset er at gøre de studerende fortrolige med reguleringen af markedsføringsretten, sanktionerne ved overtrædelse samt Forbrugerombudsmandens virksomhed.

Efter deltagelse i kurset skal de studerende være i stand til at redegøre for følgende:

  • Markedsføringslovens anvendelsesområde, formål og interessenter.
  • De væsentligste problemstillinger indenfor markedsføringsretten, herunder anvendelse af bestemmelserne i markedsføringsloven.
  • Den væsentligste markedsføringsretlige retspraksis.
  • EU-harmonisering af markedsføringsretten.
  • Forbrugerombudsmandens retningslinjer og virksomhed.

Indhold

Efter en indledende introduktion til og afgrænsning af markedsføringsretten vil navnlig følgende delemner blive behandlet:

  1. Erhvervsdrivendes indbyrdes forhold
  2. Forbrugerbeskyttelse
  3. Retsmidler og sanktioner
  4. Forbrugerombudsmandens virksomhed og retningsliner
  5. EU-harmonisering af markedsføringsretten

Faglige forudsætninger

Kursusforbud: 6160 Markedsret

Underviser

Ekstern lektor Claus Barrett Christiansen og ekstern lektorvikar Nis Marinus Dommergaard

Undervisnings- og arbejdsform

Holdundervisning

Dansk

Litteratur

Palle Bo Madsen: Markedsret Del 2 (5. udg. 2007), Erling Borcher og Frank Bøggild: Markedsføringsloven (2. udg. 2006).

Bedømmelse

Mundtlig, bedømt efter 7-skalaen med ekstern censur