[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Rapporter over øvelserne.
Kursets formål er at give de studerende indblik i og praktiske erfaringer med nogle af de kvantemekaniske metoder, der anvendes til elektronstruktur beregninger for molekylære systemer.
Kurset er anvendelsesorienteret og tager udgangspunkt i uafhængig-elektron baserede modeller til beskrivelse af elektronstrukturen for molekylære systemer. Hartree-Fock metoden gennemgås som et typisk eksempel på en uafhængig-elektron model, og anvendes til introduktion af Density Functional Theory og semi-empiriske metoder. Udvidelse til korrelerede-elektron modeller omtales kort. Klassificering af forskellige basis sæt til ekspansion af molekylorbitaler gennemgås, og forskellige metoder til analyse af bølgefunktionen omtales. Metoder til at finde stationære punkter, både minima og saddel punkter, på en energi-overflade introduceres. Transition State Teori omtales med baggrund i statistisk mekanik. Metoder til at beregne molekylære egenskaber og modellere solvent effekter som et kontinuert medium omtales kort.
Indholdet i kurserne Makroskopisk Fysisk kemi, Mikroskopisk Fysisk kemi, Kemisk Binding, Spektroskopi og Struktur samt kurset Organisk kemi forudsættes kendt.
Underviser og ansvarlig for kurset: Frank Jensen, frj@chem.au.dk
Underviser: Svend Knak Jensen, kemskj@chem.au.dk
8 timers forelæsninger/øvelser pr. uge. 2 x 2 timers forelæsninger og 1 x 4 timers øvelser i 3 uger. Derefter 2 x 4 timers øvelser i 4 uger. Øvelserne foregår i IT-laboratoriet og tilrettelægges i nær tilknytning til den gennemgående teori. Der afleveres rapporter over øvelserne. Der afsluttes med et større projekt med offentlig fremlæggelse.
Undervisningen foregår på dansk eller engelsk, hvis der er ikke-dansk talende studerende på kurset.
F. Jensen "Introduction to Computational Chemistry" 2 Ed. 2007, Wiley.
1. kvarter. Reeksamen: Efter aftale med forelæserne.
Kemisk Institut.
Via selvbetjeningen http://mit.au.dk/
Kurset åbent for studerende på alle studieretninger.
Når kurset er færdigt, forventes den studerende at kunne :
Eksamensform: rapport + mundtlig fremlæggelse
Bedømmelsesform: bedømmelse efter 7-trinsskalaen
Censurform: intern censur