[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet er at arbejde problemorienteret i en projektgruppe med en procesteknisk problemstilling. Der stilles krav til, at der opnås en teoretisk dybde, som kræver selvstændig vidensøgning, samt krav om en struktureret formidling af projektets resultater, skriftligt og mundtligt. Derudover skal projektet bidrage til træning i projektarbejdsformen.
Projektarbejdet tager sit udgangspunkt i en reel problemstilling fra en ekstern virksomhed. Problemstillingen skal være af procesteknisk/kemisk karakter. I løsningen af problemet skal der indgå relevante enhedsoperationer/design af anlæg, økonomi og beregninger på relevante masse- og energibalancer. Den opdragsgivende virksomhed besøges for en nærmere diskussion og afgrænsning af problemet. De studerende finder selv en virksomhed. Der vil være jævnlige obligatoriske vejledermøder. Projektarbejdet dokumenteres i form af en projektrapport.
Stig Ravn
Undervisningen foregår som selvstændigt projektarbejde i grupper med støtte fra vejleder samt undervisning i projektteknikker.
Dansk
Vejledning i rapportskrivning af Jens Borum, 2006: http://www1.bio.ku.dk/forskning/fbl/projektemner/rapportvejledning.pdf/
Anders Dahl, Trine Dich, Tina Hansen & Vagn Olsen (2005), Styrk projektarbejdet . Biofolia 1. udgave.
ISBN 87-91319-269
Eksamen: 2. kvarter
Evt. reeksamen udbydes i uge 5.
Ingeniørhøjskolen i Århus
Den studerende forventes efter kurset at kunne:
Projekteksamen: Projektrapport og mundtligt forsvar. Projektet evalueres på grundlag af projektrapporten, en gruppefremlæggelse (20 min.) af resultatet og en efterfølgende individuel mundtlig eksamen (15-20 min.).
Det er en forudsætning for at blive indstillet til eksamen, at man har deltaget i alle vejledermøder og er medlem af en projektgruppe.
Karakter efter 7-trinsskalaen, intern censur
Tilladte hjælpemidler: Alle