[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Gennem det faglige arbejde med modulets disciplin skal den studerende erhverve sig følgende kvalifikationer:
Viden:
Færdigheder:
Kompetencer:
Sortehavsregionen er et spændende mødested for mange kulturer og organisationsformer: nomadiske skyther og andre hel-, halvnomadiske og fastboende ‘barbarer', mange små kongedømmer og græske handelsstationer og byer. I forhold til middelhavsområdet var den græske kolonisering af sortehavsregionen sen. Således var Sortehavet uden for Jernalderens store koloniseringsbølge. Den tidligste græske keramik fundet i regionen stammer fra tredje fjerdedel af 7. årh. f.Kr. Sortehavsregionen var rig på resurser. I starten var det formodentlig især slaver, skind, pels og fisk, der tiltrak de handlende.
Først i løbet af det 6. årh. f.Kr. blev de vigtigste byer (poleis) grundlagt. Den mest betydende metropolis var Milet på Lilleasiens vestkyst. Fokus er nu på landbrugsland og der etableres store chorai omkring byerne. Så sent som 500 f.Kr. er der stadig mange blanke pletter på kortet. Tættest beboet er det Bosporanske rige og sydvestkysten. Fra 4. årh. f.Kr. blev området en storleverandør af korn til middelhavsområdet.
Forholdet mellem grækerne og de stammer er en nøgle til forståelsen af området. De græske bosættere var der på de lokales betingelser.
Nøgleord : kolonisation, kulturmøde, handel.
BA
Pia Guldager Bilde
Undervisningen former sig som forelæsninger og øvelser
N. Ascherson, Black Sea. The Birthplace of Civilisation and Barbarism . London 1995.
V.D. Grammenos & E.K. Petropoulos (eds.), Ancient Greek Colonies in the Black Sea . Thessaloniki 2003.
D.V. Grammenos & E.K. Petropoulos (eds.), Ancient Greek Colonies in the Black Sea 2 (BAR IntSer 1675). Oxford 2007.
Eksamen beståes ved aktiv, regelmæssig og tilfredstillende
undervisningsdeltagelse.
Som en del af undervisningsdeltagelsen indleverer den studerende
en skriftlig synopsis - omfang max. 1 side. På baggrund af den
skriftlige synopsis afholder den studerende et mundtligt oplæg,
varighed 20 minutter, efterfulgt af 10 minutters diskussion,
hvor en eller flere studerende opponerer. Såvel den skriftlige
synopsis som det mundtlige oplæg skal opfyldes tilfredsstillende
for at prøven som helhed er bestået.