Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Regionale Studier ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: E2011
  • Timer per uge: 4
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 34137

Formål

Gennem det faglige arbejde med modulets disciplin skal den studerende erhverve sig følgende kvalifikationer:

Viden:

  • Viden om den historiske og materielle kulturs udvikling i en nærmere defineret region eller et område
  • Viden om regionens sammenhæng med overregionale og interregionale udviklinger
  • Viden om materielle levn som indikator for og spejl af kulturudveksling og kulturpåvirkninger


Færdigheder:

  • Sikkerhed i at udarbejde en skriftlig synopsis som udgangspunkt for et mundtligt oplæg/foredrag
  • Kort og koncist at kunne fremlægge en problemstilling mundtligt
  • Evne til at analysere forekomsten af bestemte fundtyper i en regional sammenhæng på baggrund af en overordnet forståelse af den græske og/eller romerske materielle kultur
  • Evne til at afgrænse hovedproblemstillingerne i et materiale
  • Evne til at anvende arkæologisk materiale som kildegruppe og kombinere med andre kildegrupper


Kompetencer:

  • Evne til at forholde sig konstruktivt til andres arbejde og give feedback

Indhold

 

Sortehavsregionen er et spændende mødested for mange kulturer og organisationsformer: nomadiske skyther og andre hel-, halvnomadiske og fastboende ‘barbarer', mange små kongedømmer og græske handelsstationer og byer. I forhold til middelhavsområdet var den græske kolonisering af sortehavsregionen sen. Således var Sortehavet uden for Jernalderens store koloniseringsbølge. Den tidligste græske keramik fundet i regionen stammer fra tredje fjerdedel af 7. årh. f.Kr. Sortehavsregionen var rig på resurser. I starten var det formodentlig især slaver, skind, pels og fisk, der tiltrak de handlende.

Først i løbet af det 6. årh. f.Kr. blev de vigtigste byer (poleis) grundlagt. Den mest betydende metropolis var Milet på Lilleasiens vestkyst. Fokus er nu på landbrugsland og der etableres store chorai omkring byerne. Så sent som 500 f.Kr. er der stadig mange blanke pletter på kortet. Tættest beboet er det Bosporanske rige og sydvestkysten. Fra 4. årh. f.Kr. blev området en storleverandør af korn til middelhavsområdet.

Forholdet mellem grækerne og de stammer er en nøgle til forståelsen af området. De græske bosættere var der på de lokales betingelser.

Nøgleord : kolonisation, kulturmøde, handel.

Faglige forudsætninger

BA

Underviser

Pia Guldager Bilde

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen former sig som forelæsninger og øvelser

Litteratur

 

N. Ascherson, Black Sea. The Birthplace of Civilisation and Barbarism . London 1995.

V.D. Grammenos & E.K. Petropoulos (eds.), Ancient Greek Colonies in the Black Sea . Thessaloniki 2003.

D.V. Grammenos & E.K. Petropoulos (eds.), Ancient Greek Colonies in the Black Sea 2 (BAR IntSer 1675). Oxford 2007.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i klassisk arkæologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur


Eksamen beståes ved aktiv, regelmæssig og tilfredstillende
undervisningsdeltagelse.
Som en del af undervisningsdeltagelsen indleverer den studerende
en skriftlig synopsis - omfang max. 1 side. På baggrund af den
skriftlige synopsis afholder den studerende et mundtligt oplæg,
varighed 20 minutter, efterfulgt af 10 minutters diskussion,
hvor en eller flere studerende opponerer. Såvel den skriftlige
synopsis som det mundtlige oplæg skal opfyldes tilfredsstillende
for at prøven som helhed er bestået.