[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
- kan dokumentere generelle kundskaber om antik skulptur fra dens oprindelse til Konstantin d. Store (ca. 1000 f.Kr. til 337 e.Kr.)
- kan bruge de specifikke arkæologiske metoder som stilanalyse og dateringskriterier i relation til skulpturen og portrætkunsten
- har kendskab til brugen af den skriftlige overlevering i forhold til skulpturen.
Disciplinen omfatter hovedmonumenterne inden for den græske og romerske skulptur fra dens opståen til Konstantin d. Store (ca. 1000 f.Kr. til 337 e.Kr.). Der fokuseres på udvalgte monumenter og de centrale problemstillinger og specifikke metoder i forbindelse med den antikke skulptur i forskellige perioder. Emneområdet omfatter såvel arkitektonisk skulptur som kultstatuer, portrætter, statuetter, votivrelieffer og gravmonumenter i både det sakrale og offentlige rum. Foruden de overordnede metoder vil der i disciplinen blive fokuseret på billedhuggere, teknik, bemaling, bronzestøbning, værksteder, stenbrud og funktion, regionale karakteristika samt på inddragelse og vurdering af den skriftlige overlevering.
Birte Poulsen
Undervisningen former sig som forelæsninger med oplæg og dialog med udgangspunkt i grundbøger og artikler.
J. Boardman, Greek sculpture the Archaic period , London 1978. J. Boardman, Greek sculpture the classical period , London 1985. J. Boardman, Greek sculpture the late classical period , London 1995. A.A. Donohue, Greek sculpture and the problem of description , Cambridge-New York 2005. J. Fejfer, Roman Portraits in Context , Berlin-New York 2008, 262-435. D. Kleiner, Roman Sculpture ,Yale 1992. P. Stewart, Roman Art , Oxford 2004, 5-73, 93-121.
Individuel, kombineret skriftlig og mundtlig, selvvalgt emne
Betingelsen for at kunne indstille sig til eksamen er aktiv
(herunder mundtlige og skriftlige oplæg) regelmæssig og
tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (min. 75 % af
timerne i forløbet).
I forbindelse med undervisningen vælger den studerende et emne
og udarbejder en synopsis, der danner udgangspunkt for et
mundtligt oplæg.
Varigheden for den mundtlige eksamen er 20 min. inkl. censur.
Pensum 1000 sider opgives af faglæreren. Dertil kommer
litteratur til det særligt studerede emne, som den studerende
selv skal søge.