Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

KLA Tekstanalyse og litteraturteori (ba-tilvalg) ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: ba-tilvalg
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 30706

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationerne vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • kan redegøre for den valgte, moderne litteraturteoretiske metode
  • viser færdighed i at anvende metoden praktisk ved at analysere og fortolke græske og/eller latinske tekster
  • vurderer og diskuterer metodens anvendelighed i forhold til den antikke tekst
  • inddrager græsk og romersk litteraturteori

Indhold

Formålet med disciplinen er at give den studerende kendskab til antik og moderne litteraturteori og deres respektive metoder samt praktisk færdighed i at anvende disse metoder i analyse af tekster.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

NN

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen foregår på hold; forelæsninger i disciplinen afveksler med praktiske øvelser.

Dansk

Litteratur

Minna Skafte Jensen, Lyre og bog (Odense 2003).

Studieordning og bedømmelse


Bachelortilvalget i oldtidskundskab

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Prøven er en fri skriftlig opgave. Omfang højst 12 sider.

Opgavens emne, herunder valg af tekst i oversættelse og metode
(r), aftales med eksaminator og der afleveres en skriftlig
problemformulering. Senest en måned efter afleveres en synopsis
på 3-5 sider. Ved den skriftlige prøve foretages en litterær
analyse under anvendelse af én eller flere specificerede
metoder. Den skriftlige opgave kan udarbejdes i samarbejde med
andre studerende, dog således at alle opgavens dele, undtagen
problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for
individuel bedømmelse.