[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende:
- har indsigt i det danske sprogs rolle i forhold til verdens andre sprog;
- har indsigt i hvordan det danske sprog eller sprogsamfund fungerer eller er opbygget,
sammenlignet med andre sprog og sprogsamfund.
Denne disciplin sætter dansk i et globalt perspektiv. Med hensyn til grammatik og fonologi (lyd-systemer) behandles især aspekter, hvor dansk er usædvanligt i sammenligning med andre sprog. Med hensyn til mere anvendte dele fokuseres på emner som f.eks. tilegnelse af dansk, sprogforstyrrelser i dansk sprog (afasi), fortalelser, det danske sprogsamfund, sprogpolitik, mindretalssprog, dansk sproghistorie, danske specielle og hemmelige sprog, ungdomssprog, indvandrer- og udvandrerdansk, dialekter, og kontakter mellem dansk og andre sprog. I alle tilfælde vil den danske situation blive sammenlignet med andre sprog og sprogsamfund.
Peter Bakker
Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner, baseret på faglitteratur. Materialet til undervisningen vil være artikler o.lign. som underviseren vil henvise til og/eller de studerende selv finder frem til. Derudover vil der indgå øvelser i opgaveskrivning.
Kompendium; til rådighed ved kursets begyndelse
Individuel, skriftlig prøve, udleveret/stillet spørgsmål, 2 uger
Prøven kan aflægges som en gruppeopgave. I så tilfælde skal
produktet (i) resultere i en sammenhængende tekst og (ii) kunne
gøres til genstand for individuel bedømmelse, dvs. at det skal
angives hvilke dele den enkelte studerende har haft ansvar for
(undtagen introduktion og konklusion). Prøven må have deltagelse
af max. 3 studerende.
Omfang: max 5. sider pr. studerende Vejlederen udleverer emnet
for den skriftlige prøve.