Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Introduktion til Tegnsprogslingvistik: Verdens sproglige diversitet - GAMMEL ORDNING ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: Efterår 2011
  • Timer per uge: 3 timer. For en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/lingvist/uddannelse/undervis/laeseplan/
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 33523

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på i hvilket omfang den studerende

  • viser indsigt i hvor forskelligartede sprog og sproglige fænomener i verden kan være (sproglig diversitet).
  • kan læse og forstå grundlæggende beskrivelser af verdens sprog
  • er i stand til at overføre viden fra andre discipliner i lingvistik til at løse nye udfordringer i beskrivelser.
  • demonstrerer evnen til at forbinde teori med beskrivelser
  • er i stand til at opdage uoverensstemmelser mellem disse
  • demonstrerer evne til at reflektere, vurdere og formidle indsigt i sproglig diversitet.

Indhold

In this course, we will discuss the differences and similarities between signed and spoken languages. We will discuss the properties signed languages with a focus on Danish Sign Language (DSL), but also on American Sign Language (ASL), and Australian Sign Language (AUSLAN). We will examine the structure of signed languages from a bottom-up perspective, i.e. from the form structure in sign phonology, to the structure of words (morphology) and phrases (syntax). What effects are modality-dependent and modality-independent in signed vs. spoken languages?

Furthermore, there will be an introduction to sociolinguistic perspectives of deaf communities, including bilingualism and language contact phenomena such as lexical borrowing, code-switching, and code-mixing. We will also discuss language attitudes and take a look at language policy and planning.

Finally, we will take a look at research methods, including data gathering and analysis and the history of research on signed languages. For the analysis of the data a brief introduction to the linguistic annotation program ELAN will be given. The course is aimed at students with no prior knowledge of sign linguistics.

Faglige forudsætninger

BA

Underviser

Julie Hansen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner. De studerende vil få mulighed for selv at udforske strukturer i meget forskellige sprog gennem selvstændige undersøgelser som oplagt kan udføres i grupper.

Studerende forventes at deltage aktivt i undervisning med tilkendegivelse af overvejelser gjort i forbindelse med læsning, holde oplæg ved lejligheder, og deltage regelmæssigt i uformelle diskussioner om behandling af relevante fænomener.

Litteratur

Johnston, Trevor & Schembri, Adam. 2007. Australian Sign Language (AUSLAN): An introduction to sign language linguistics . Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Additional readings TBA

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i lingvistik

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur


Prøven er fri, skriftlig på max 20 sider. Emnet aftales i samråd med vejleder.