Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Morfologi: Verdens sproglige diversitet - GAMMEL ORDNING ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: Efterår 2011
  • Timer per uge: 3 timer. For en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/lingvist/uddannelse/undervis/laeseplan/
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 33519

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på i hvilket omfang den studerende

  • viser indsigt i hvor forskelligartede sprog og sproglige fænomener i verden kan være (sproglig diversitet).
  • kan læse og forstå grundlæggende beskrivelser af verdens sprog
  • er i stand til at overføre viden fra andre discipliner i lingvistik til at løse nye udfordringer i beskrivelser.
  • demonstrerer evnen til at forbinde teori med beskrivelser
  • er i stand til at opdage uoverensstemmelser mellem disse
  • demonstrerer evne til at reflektere, vurdere og formidle indsigt i sproglig diversitet.

Indhold

This course introduces the student to research in linguistic morphology. The course begins with an introduction to theoretical approaches to morphology, descriptive strategies and methods, and wider context (e.g. morphology in the mind, morphology in language use). Following this introductory section (roughly first half of the course) the instructor, in collaboration with the participants, decides on specific projects in morphology that each student participant will carry out (possibly in groups), and the instructor will supervise the various projects. These projects will take the form of either description of some morphological aspect of a particular language, or evaluation of the viability of a particular theoretical approach to a set of data. Participants will present analyses and preliminary results to each other and develop their research skills through discussions and revisions of their projects. Results will be made available in the form of written assignment.

Faglige forudsætninger

BA

Underviser

Bill McGregor

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner. De studerende vil få mulighed for selv at udforske strukturer i meget forskellige sprog gennem selvstændige undersøgelser som oplagt kan udføres i grupper.

Studerende forventes at deltage aktivt i undervisning med tilkendegivelse af overvejelser gjort i forbindelse med læsning, holde oplæg ved lejligheder, og deltage regelmæssigt i uformelle diskussioner om behandling af relevante fænomener.

Litteratur

Preliminary reading

Kroeger, P. R. (2005). Analyzing grammar: an introduction . Cambridge: Cambridge University Press.

McGregor, William B. 2009. Linguistics: an introduction . London and New York: Continuum. Chapter 3, Structure of Words: Morphology.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i lingvistik

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur


Prøven er fri, skriftlig på max 20 sider. Emnet aftales i samråd med vejleder.