[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende:
- viser forståelse for grundlæggende psykolingvistiske begreber, argumentation og eksperimentel metodologi;
- viser indsigt i de rette metoder til at løse psykolingvistiske problemstillinger;
- har kendskab til og kan vurdere anvendelsen af eksperimentelle metoder.
Formålet med disciplinen er at give de studerende et grundlæggende kendskab til psykolingvistikkens problemstillinger, indsigter og metoder. Derudover trænes basale metoder i forbindelse med dataindsamling, bearbejdning, argumentation og videnskabelig fremstilling.
Mulige emner er: Sprogforståelse; sprogproduktion; sprogtilegnelse for børn og voksne; kognitive processer; forholdet mellem sprog og tænkning; afasi og andre sprogrelaterede lidelser; sprog og hjernen.
Jan Rijkhoff (NN)
Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner, baseret på faglitteratur.
(NB tentative!)
Gleason, J. B. & Ratner, N. B. (1998) Psycholinguistics (Second Edition). Belmont: Wadsworth.
Harley, Trevor (2010) Talking the Talk: Language, Psychology and Science . Hove and New York: Psychology Press.
Robson, C. (1994) Experiment, Design and Statistics in Psychology (Third Edition). London: Penguin.
Individuel, skriftlig prøve, selvvalgt emne
Undervisningsdeltagelse, dokumenteret ved underviserens
godkendelse af en 2-4 siders beskrivelse af et psykolingvistisk
eksperiment er en forudsætning for, at den studerende kan
indstille sig til prøven. Emnet for den skriftlige prøve aftales
med vejleder.
Omfang: max 6 sider.