Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Sprog og Social Interaktion: Sprogbeskrivelse - GAMMEL ORDNING ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: Efterår 2011
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: None
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 29555

Formål

Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende viser

  • forståelse for og vurdering af valg af metoderne til grammatisk beskrivelse og
  • evnen til omsætte viden opnået fra andre lingvistiske discipliner til praksis.

Indhold

Fokus på kurset i dette semester er hvordan vurderende ytringer anvendes i interaktion . Samtaler er fulde af vurderinger og vi vil undersøge hvad disse ytringer gør og hvorfor de øjensynlig er så centrale for samtaledeltagere. Med udgangspunkt i en grundlæggende forståelse af interaktion vil vi undersøge vurderingsaktiviteter i optagelser af naturligt forekommende interaktion.

Kurset starter med en metodologisk introduktion, der skal sikre at alle har fælles udgangspunkt. Samtidig med denne introduktion indsamler studerende optagelser af samtaler og transskriberer (dele af) dem. Disse optagelser vil - sammen med allerede optagne og transskriberede data - danne grundlag for studiet af vurderende ytringer. Studerende vil fokusere på vurderinger i udvalgte interaktionelle omgivelser, såsom historiefortællinger, problemfortællinger, beklagelser, komplimenter, informationssøgning m.m.

Faglige forudsætninger

Grundlæggende kendskab til interaktionsanalyse, svarende til et BA-kursus i Sprog i brug - samtaleanalyse, Samtaleanalyse el.lign. Studerende som ikke er sikre på om de opfylder disse forudsætninger, bedes henvende sig til underviseren

Underviser

Jakob Steensig

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner.

Studerende forventes at deltage aktivt i undervisningen med tilkendegivelse af overvejelser gjort i forbindelse med læsning, holde oplæg, og deltage regelmæssigt i uformelle diskussioner om behandling af relevante fænomener.

Litteratur

Introduktionen vil bygge på Sidnell, Jack (2010) Conversation Analysis . An Introduction . Oxford: Wiley-Blackwell.

Arbejdet med vurderende ytringer vil bygge på artikler som bl.a. følgende:

Goodwin, Charles (1986) ‘Between and within: alternative and sequential treatments of continuers and assessments', Human Studies 9: 205-18.

Goodwin, Charles, Marjorie Harness Goodwin (1992) ‘Assessments and the construction of context'. In: Duranti, A., Charles Goodwin, eds., Rethinking context: language as an interactive phenomenon . Cambridge: Cambridge University Press: 147-90

Heritage, John, Geoffrey Raymond (2005) ‘The terms of agreement: indexing epistemic authority and subordination in assessment sequences', Social Psychology Quarterly 68: 15-38

Jones, Charlotte M. (2001) ‘Missing assessments: lay and professional orientations in medical interviews', Text 21: 113-50

Lindström, Anna; Trine Heinemann (2009) Good enough: low-grade assessments in caregiving situations', Research on Language & Social Interaction, 42/4: 309 - 328

Lindström, Anna; Lorenza Mondada (2009) ‘Assessments in social interaction', Research on Language & Social Interaction, 42/4: 299 - 308

Mondada, Lorenza (2009) "The methodical organization of talking and eating: Assessments in dinner conversations", Food Quality and Preference 20/8:558-571

Mondada, Lorenza (2009) ‘The embodied and negotiated production of assessments in instructed actions', Research on Language & Social Interaction, 42/4: 329 - 361.

Peräkylä, Anssi, Johanna Ruusuvuori (2006) ‘Facial expression in an assessment'. In H. J. Knoblauch, J. Raab, H-G. Soeffner & B. Schnettler, eds. Video-Analysis: Methodology and Methods. Qualitative audiovisual data analysis in sociology . Frankfurt: Peter Lang: 127-142.

Pomerantz, Anita (1984) ‘Agreeing and disagreeing with assessments: some features of preferred/dispreferred turn shapes'. In: Atkinson, J. Maxwell, John Heritage, eds. Structures of Social Action: Studies in Conversation Analysis . Cambridge: Cambridge University Press: 57- 101

Sidnell, Jack (2009) ‘Language-specific resources in repair and assessments'. in: Jack Sidnell, ed. Conversation Analysis: Comparative Perspectives . Cambridge: Cambridge University Press: 304-25

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i lingvistik

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Prakt. opg., bedømt efter 7-skala uden censur


Prøven kan enten være fri, skriftlig på max. 20 sider eller et projekt. Emnet aftales i samråd med underviser.

A. En fri, skriftlig hjemmeopgave på max. 20 sider

B. Et projekt er et skriftligt eller elektronisk produkt, som i princippet kan publiceres. Det kan f.eks. være en hjemme-side/website, en plan for en udstilling, en mindre ordbog, en plakatpræsentation ("poster"), et sprogkort, en lyd-CD, en bibliografi osv. Omfanget aftales på forhånd med vejleder. Prøven kan laves i samarbejde med andre studerende. I dette tilfælde skal der afleveres en liste over hvad enkelte medlemmer i gruppen har bidraget med, således at arbejdet kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Max. 3 deltagere i gruppen.