[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende kan
Fokus på kurset i dette semester er hvordan vurderende ytringer anvendes i interaktion. Samtaler er fulde af vurderinger og vi vil undersøge hvad disse ytringer gør og hvorfor de øjensynlig er så centrale for samtaledeltagere. Med udgangspunkt i en grundlæggende forståelse af interaktion vil vi undersøge vurderingsaktiviteter i optagelser af naturligt forekommende interaktion.
Kurset starter med en metodologisk introduktion, der skal sikre at alle har fælles udgangspunkt. Samtidig med denne introduktion indsamler studerende optagelser af samtaler og transskriberer (dele af) dem. Disse optagelser vil - sammen med allerede optagne og transskriberede data - danne grundlag for studiet af vurderende ytringer. Studerende vil fokusere på vurderinger i udvalgte interaktionelle omgivelser, såsom historiefortællinger, problemfortællinger, beklagelser, komplimenter, informationssøgning m.m.
Grundlæggende kendskab til interaktionsanalyse, svarende til et BA-kursus i Sprog i brug - samtaleanalyse, Samtaleanalyse el.lign. Studerende som ikke er sikre på om de opfylder disse forudsætninger, bedes henvende sig til underviseren
Jakob Steensig
Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner.
Studerende forventes at deltage aktivt i undervisningen med tilkendegivelse af overvejelser gjort i forbindelse med læsning, holde oplæg, og deltage regelmæssigt i uformelle diskussioner om behandling af relevante fænomener.
Introduktionen vil bygge på Sidnell, Jack (2010) Conversation Analysis . An Introduction . Oxford: Wiley-Blackwell.
Arbejdet med vurderende ytringer vil bygge på artikler som bl.a. følgende:
Goodwin, Charles (1986) ‘Between and within: alternative and sequential treatments of continuers and assessments', Human Studies 9: 205-18.
Goodwin, Charles, Marjorie Harness Goodwin (1992) ‘Assessments and the construction of context'. In: Duranti, A., Charles Goodwin, eds., Rethinking context: language as an interactive phenomenon . Cambridge: Cambridge University Press: 147-90
Heritage, John, Geoffrey Raymond (2005) ‘The terms of agreement: indexing epistemic authority and subordination in assessment sequences', Social Psychology Quarterly 68: 15-38
Jones, Charlotte M. (2001) ‘Missing assessments: lay and professional orientations in medical interviews', Text 21: 113-50
Lindström, Anna; Trine Heinemann (2009) Good enough: low-grade assessments in caregiving situations', Research on Language & Social Interaction, 42/4: 309 - 328
Lindström, Anna; Lorenza Mondada (2009) ‘Assessments in social interaction', Research on Language & Social Interaction, 42/4: 299 - 308
Mondada, Lorenza (2009) "The methodical organization of talking and eating: Assessments in dinner conversations", Food Quality and Preference 20/8:558-571
Mondada, Lorenza (2009) ‘The embodied and negotiated production of assessments in instructed actions', Research on Language & Social Interaction, 42/4: 329 - 361.
Peräkylä, Anssi, Johanna Ruusuvuori (2006) ‘Facial expression in an assessment'. In H. J. Knoblauch, J. Raab, H-G. Soeffner & B. Schnettler, eds. Video-Analysis: Methodology and Methods. Qualitative audiovisual data analysis in sociology . Frankfurt: Peter Lang: 127-142.
Pomerantz, Anita (1984) ‘Agreeing and disagreeing with assessments: some features of preferred/dispreferred turn shapes'. In: Atkinson, J. Maxwell, John Heritage, eds. Structures of Social Action: Studies in Conversation Analysis . Cambridge: Cambridge University Press: 57- 101
Sidnell, Jack (2009) ‘Language-specific resources in repair and assessments'. in: Jack Sidnell, ed. Conversation Analysis: Comparative Perspectives . Cambridge: Cambridge University Press: 304-25
Prøven er fri, skriftlig på max. 20 sider. Emnet aftales i samråd med vejleder.
Opgaven kan laves i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Max. 3 studerende i gruppen.