[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet er at bygge videre på det analyseapparat, der blev betragtet i Mikroøkonomi 1, ved at udvide dette med mere realisme og studere situationer, hvor agenterne tager beslutninger under usikkerhed, og i hvilke beslutningstagerne er i interaktion med hinanden.
Den første del af kurset drejer sig hovedsageligt om studiet af simultane ligevægte i en gruppe af relaterede markeder (generel ligevægtsmodeller), analysen af økonomiske problemer, når agenterne står overfor usikkerhed om udfaldet af deres valg, og økonomiske problemer, når agenterne skal foretage en sekvens af beslutninger over tid (intertemporale valg).
Den anden del af kurset er helliget spilteori og de tilhørende redskaber, der kan bruges i mange forskellige situationer. F.eks. når firmaer konkurrerer om markeder, budgiveres konkurreren under auktioner, betydningen af trusler, belønninger og straffe i længerevarende forhold. Kurset vil også introducere de studerende til konsekvenserne af asymmetrisk information for individer og firmaers beslutninger. Formålet er at forstå, hvordan ufuldstændig information påvirker det optimale design af kontrakter mellem gensidigt påvirkende agenter, der således fører til markedsfejl, såvel som at introducere de mekanismer, der kan implementeres for at imødekomme disse uheldige udfald. De teknikker, der udvikles i denne del af kurset, bruges i mange forskellige discipliner i hvilke, det at designe kontrakter i en verden med informationsmæssige asymmetrier er afgørende, såsom f.eks. offentlig regulering af firmaer, human resource allokering, forsikringsmarkeder og finansielle markeder.
Mindst 5 afleveringsopgaver skal i hvert kvarter afleveres og godkendes for at kunne indstille sig til eksamen i faget.
1. Valg under usikkerhed og intertemporalt valg
2. Strategisk adfærd, anvendt spilteori
3. Kontraktteori, asymmetrisk information
Ved kursets afslutning skal den studerende kunne:
- Analysere økonomiske problemer med usikkerhed, samt intertemporale økonomiske problemer
- formulere økonomiske problemer som formelle spil og analysere spillene
- indentificere og reflektere over informationsstrukturen for et givet økonomisk problem
- reflektere over de spilteoretiske ligevægtsbegreber og deres relevans for et givet økonomisk problem
-identificere og reflektere over de væsentligste problemer, der forekommer pga. asymmetrisk information
- analysere økonomiske kontraktmodeller og reflektere over de underliggende antagelser
Mikroøkonomi 1, Calculus 1 og 2, Matematisk Analyse 1, Lineær Algebra og Konvekse Mængder. Det forudsættes, at Konvekse Funktioner og Matematisk Modellering 1 følges sideløbende.
Barbara Pertold-Gebicka
4 timers forelæsninger og 2 timers øvelser om ugen.
Engelsk
Gibbons, R. (1992). A Primer in Game Theory, Harvester Wheatsheaf, Hemel
Varian, H. (1992). Microeconomic Analysis. Third Edition, New York, Norton
Salani, B. (2005). The Economics of Contracts: A Primer. Second edition, Cambridge, Massachusetts: The MIT Press
Kursushjemmesiden kan ses på instituttets hjemmeside
http://www.imf.au.dk
kort før kursets start.
Tirsdag 12-14 + fredag 8-10
Blokpar H: http://science.au.dk/uddannelse/undervisning/blokpar/
Eksamen: 2. kvarter
Placering: Mandag den 9. januar 2012, uge 2
Re-eksamen: August
Institut for Økonomi
Tilmelding på selvbetjeningen https://mit.au.dk/ fra d. 1. - 15. maj 2011.
En 4 timers skriftlig prøve. Alle sædvanlige hjælpemidler er tilladt, men elektronisk udstyr er ikke tilladt. Bedømmelsen foregår efter 7-trinsskalaen med ekstern censur.