[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
At indføre deltagerne i den nyere udvikling af teorien for funktionalligninger på topologiske grupper.
Et eksempel på en funktionalligning er cosinus-ligningen: Find alle kontinuerte funktioner $g$g på den reelle akse som opfylder $g(x + y) + g(x - y) = 2g(x)g(y)$ for alle reelle tal $x$, $y$. Denne ligning går tilbage til den franske matematiker d'Alembert (1769). En løsning er $g(x) = cos x$, men der er andre løsninger.
Den tilsvarende ligning at løse på en gruppe G er $g(xy) + g(xy^{-1}) = 2g(x)g(y)$ for alle $x,y \in G$.
Vi vil i kurset studere funktionalligninger, der - som dem ovenfor - er nært knyttet til den underliggende gruppestruktur. For at gøre det vil vi langs vejen indføre begreber fra harmonisk analyse på topologiske grupper som karakterer, repræsentationer og sfæriske funktioner (disse begreber antages ikke for kendt af deltagerne). Som et biprodukt kommer vi til at se relationerne mellem de klassiske trigonometriske funktioner fra et højere synspunkt.
Der er brugt mange kræfter på studiet af funktionalligninger på abelske grupper. Vi er dog hovedsagelig interesseret i resultater for grupper, som ikke nødvendigvis er abelske. Her er der gjort mange fremskridt i de seneste 10 år. Formålet med kurset er at præsentere disse nye resultater.
Kursushjemmesiden kan ses på instituttets hjemmeside
http://www.imf.au.dk
kort før kursets start.
Eksamen: 2. kvarter
Reeksamen: efter aftale med faglæreren.
Institut for Matematiske Fag (IMF)
Tilmelding på selvbetjeningen https://mit.au.dk// fra d. 1. - 15. maj 2011.
Ved kursets afslutning forventes den studerende inden for kursets emneområde at kunne:
Kurset evalueres efter 7-trinsskalaen med intern censur.
Evalueringen foregår ved to delprøver.
Den første delprøve er en skriftlig opgave. Den anden delprøve er en mundtlig eksamen, som varer ca. 25 minutter efter 30 minutters forberedelse med alle sædvanlige hjælpemidler.
Ved karaktergivning vægter den første delprøve 1/3 og den mundtlige eksamen 2/3.