Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Matematiske modeller (Q1+Q2) ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelorkursus
  • Semester/kvarter: 1. + 2. kvarter (Efterår 2011)
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning: 25
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 32241

Formål

Målet med kurset er at give en bred forståelse for matematikens bidrag til vores forståelse af virkeligheden gennem dens funktion både til beskrivelse og som værktøj.

Obligatorisk program

En skriftlig rapport.

Indhold

Eksempler på forskellige typer af matematiske modeller.

Læringsmål

Ved kursets afslutning forventes den studerende inden for kursets emneområde at kunne

- redegøre for den matematiske modelprocess

- anvende kursets grundlæggende teknikker, resultater og begreber på konkrete modeller

- sætte sig ind i en aftalt model på selvstændig vis og præsentere udvalgte dele af denne for sine medstuderende mundtligt med tilhørende skriftlig rapport

Faglige forudsætninger

Lineær algebra, Matematisk analyse 1 & 2 og Introduktion til Matematisk modellering.

Underviser

Jørgen Brandt

Undervisnings- og arbejdsform

2 timers forelæsninger og seminarer om ugen. Dansk

Litteratur

Ebbe Thue Poulsen "Matematiske Modeller", samt noter, artikler og videnskabelig litteratur.

Kursushjemmeside

Kursushjemmesiden kan ses på instituttets hjemmeside
http://www.imf.au.dk kort før kursets start.

Udbyder

Institut for Matematiske Fag (IMF)

Tilmelding til undervisning

Tilmelding på selvbetjeningen https://mit.au.dk fra d. 1. - 15. maj 2011.

Særligt om dette kursus

Kurset er primært rettet mod en gerning som gymnasielærer i matematik.

Bedømmelse

Undervisningsdeltagelse, skriftlig rapport og præsentation ved seminar. Bedømmes bestået/ikke bestået. Ingen censur.