[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
At introducere de studerende til arbejds- og miljømedicinsk risikovurdering med inddragelse af fagets 4 hovedelementer: Toksikologi, undervisning i miljø generelt, undervisning i arbejdsmiljø, og sygdomme og gener relateret til miljø og arbejdsmedicinske eksponeringer. Endvidere er det formålet at de studerende trænes i videnskabelig rapporteringsmetode.
De studerende skal kunne:
Skal være opfyldt for den samlede opgave:
· Beskrive toksikologiske eller fysiologiske mekanismer hvormed de for problemstillingen relevante xenobiotika kan påvirke helbredet
· Foretage en konkret risikovurdering for de for problemstillingen relevante personer
· Efter en kritisk gennemgang af foreliggende litteratur diskutere og perspektivere , hvad det betyder for den konkrete problemstilling i opgaven
· Diskutere forebyggelse og sundhedsfremmende foranstaltninger indenfor problemstillingen
Skal være opfyldt for den enkelte studerendes bidrag til opgaven:
· Gøre rede for hvorledes den centrale litteratur er fundet og udvalgt
· Kritisk vurdere den valgte litteraturs relevans for problemstillingen
· Diskutere den valgte litteraturs metoder og resultater i fh.t. problemstillingen
· Relatere eget bidrag til den samlede opgave
Formidle resultater fra en risikovurdering på en evidensbaseret, gennemarbejdet, struktureret og forståelig måde.
Bestået 5. semester samt Epidemiologi og Biostatistik (6. semester).
Der er ca. 15 undervisere tilknyttet kurset. Undervisningsansvarlig: Lektor Vivi Schlünssen, Institut for Folkesundhed, afdeling for Miljø- og Arbejdsmedicin
Dansk
Svend Juul. Tænk på læseren. Rapport, Afdeling for Epidemiologi, Aarhus Universitet 2008
Mundtlig individuel eksamination med ekstern censur. Prøvegrundlaget er den afleverede bacheloropgave. Alle sædvanlige hjælpemidler. Gradueret bedømmelse.