Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Bachelorprojekt ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 6. semester
  • Timer per uge: 2 timer om ugen, i alt 14 timer over 7 uger
  • Deltagerbegrænsning: Ja
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 29045

Formål

 

At introducere de studerende til arbejds- og miljømedicinsk risikovurdering med inddragelse af fagets 4 hovedelementer: Toksikologi, undervisning i miljø generelt, undervisning i arbejdsmiljø, og sygdomme og gener relateret til miljø og arbejdsmedicinske eksponeringer. Endvidere er det formålet at de studerende trænes i videnskabelig rapporteringsmetode.

De studerende skal kunne:

Skal være opfyldt for den samlede opgave:

·        Beskrive toksikologiske eller fysiologiske mekanismer hvormed de for problemstillingen relevante xenobiotika kan påvirke helbredet

·        Foretage en konkret risikovurdering for de for problemstillingen relevante personer

·        Efter en kritisk gennemgang af foreliggende litteratur diskutere og perspektivere , hvad det betyder for den konkrete problemstilling i opgaven

·          Diskutere forebyggelse og sundhedsfremmende foranstaltninger indenfor problemstillingen

 

Skal være opfyldt for den enkelte studerendes bidrag til opgaven:

·          Gøre rede for hvorledes den centrale litteratur er fundet og udvalgt

·          Kritisk vurdere den valgte litteraturs relevans for problemstillingen

·          Diskutere den valgte litteraturs metoder og resultater i fh.t. problemstillingen

·          Relatere eget bidrag til den samlede opgave

Formidle resultater fra en risikovurdering på en evidensbaseret, gennemarbejdet, struktureret og forståelig måde.

 

Indhold

De studerende udarbejder i grupper en skriftlig projektopgave i arbejds- og miljømedicinsk risikovurdering med inddragelse af toksikologi, miljø generelt, arbejdsmiljø eller sygdomme og gener relateret til miljø og arbejdsmedicinske eksponeringer. Opgaven kan være et litteraturstudium, analyse, fortolkning og præsentation af eksisterende datasæt, udredning og stillingtagen til eksponeringsforhold på en arbejdsplads, eller mindre eksperimentelle eller epidemiologiske studier. I løbet af 5. semester kurset i Miljø- og Arbejdsmedicin udbydes et katalog med ca. 35 emner, som de studerende gruppevis byder ind på. Det betyder, at alle studerende kender emnet for deres bachelorprojekt samt har kontakt til en vejleder, når 5. semesterkurset i Miljø- og Arbejdsmedicin er afsluttet.

Faglige forudsætninger

Bestået 5. semester samt Epidemiologi og Biostatistik (6. semester).

Underviser

Der er ca. 15 undervisere tilknyttet kurset. Undervisningsansvarlig: Lektor Vivi Schlünssen, Institut for Folkesundhed, afdeling for Miljø- og Arbejdsmedicin

Undervisnings- og arbejdsform

Gruppevejledning: 6 timer. Udover mulighed for vejledning i den tid, der er afsat til bacheloropgaven, tilbydes der også op til én ugentlig time gruppevejledning onsdage under kurset i Epidemiologi og Biostatistik. Dette er efter aftale med kursuslederne for Epidemiologi og Biostatistik. Forelæsning: 2 timer Holdtimer + workshop litteratursøgning: 6 timer (bibliotekstimer, tilbud). Holdtimer i litteratursøgning ligger under kurset i Miljø- og Arbejdsmedicin på 5. semester. Efter aftale med kursuslederne for Epidemiologi og biostatistik ligger workshop i litteratursøgning onsdage under kurset i Epidemiologi og Biostatistik.

Dansk

 

Litteratur

Svend Juul. Tænk på læseren. Rapport, Afdeling for Epidemiologi, Aarhus Universitet 2008

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i medicin

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur



Mundtlig individuel eksamination med ekstern censur. Prøvegrundlaget er den afleverede bacheloropgave. Alle sædvanlige hjælpemidler. Gradueret bedømmelse.