Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Fysiologi med biofysik 1. ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 4. semester
  • Timer per uge: 113 lektioner ujævnt fordelt over semestrets 20 uger.
  • Deltagerbegrænsning: Ja
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 29040

Formål

Fagets overordnede formål er at bibringe studenten den nødvendige viden om den menneskelige organismes normale funktioner. Faget omfatter effekten af både eksterne og interne påvirkninger af organismens funktion. Dette sammen med færdigheder i fagets metoder skal kunne sætte studenten i stand til at vurdere, om en given tilstand afviger fra det normale. I det omfang, sygdomsbilledet lader sig forklare ud fra kendskabet til det normalfysiologiske, skal studenten kunne udbede sig svar på supplerende undersøgelser, stille en diagnose og fremkomme med forslag, som vil afværge livstruende tilstande, subsidiært behandlingsforslag inden for fagets mål og pensum. Det er desuden et formål med undervisningen at bibringe studenten en forståelse af, hvorledes man vha. fysiske love kan behandle forskellige biologiske, specielt fysiologiske og kliniske, problemstillinger kvantitativt.

 

Mål: Ved kursets afslutning skal den studerende kunne:

1. Anvende fagets terminologi herunder de internationalt vedtagne forkortelser

2. Forklare funktionen af kroppens organsystemer

3. Forklare og anvende almene fysiologiske principper (fx massebalance, steady-state, negativ og positiv tilbagekobling)

4. Forklare basale biofysiske mekanismer, der ligger til grund for den humane fysiologi (fx inden for membrantransport og bioelektricitet, hjerte-kredsløb, respiration, muskel- og sansefysiologi)

5. Anvende videnskabelige metoder til systematisk og kritisk at beskrive og analysere fysiologiske problemstillinger (fx kredsløbs- og temperaturregulering)

6. Beregne og/eller estimere fysiologiske størrelser ud fra fysiologiske modeller og herunder opstille de nødvendige forudsætninger for dette

7. Analysere de molekylære, cellulære og organrelaterede fysiologiske processer, der regulerer og vedligeholder kroppens normale funktioner herunder opretholder homeostasen

8. Forklare hvorledes fysiologisk relevante ydre faktorer påvirker den menneskelige organisme og dennes reaktioner på disse

9. Analysere udvalgte sygdomme og symptomer i det omfang, de lader sig forklare ud fra kendskabet til den normale fysiologi og fremkomme med principielle behandlingsforslag

10. Forklare hvorledes ændringer på det molekylære og cellulære niveau kan forårsage visse sygdomme, og hvordan de evt. kan afhjælpes

 

 

 

 

Indhold

Kurset omfatter en gennemgang af den almene fysiologi samt hovedparten af organsystemernes fysiologi.

Faglige forudsætninger

Beståede prøver og kurser på de første 3 semestre eller tilsvarende.

Underviser

Ole Sonne, institutleder, Institut for Fysiologi og Biofysik, e-mail: os@fi.au.dk

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gives som 55 forelæsninger, 38 holdtimer og 16 timers seminarer. Semestret afsluttes med en test på 2 timer med efterfølgende gennemgang af opgaverne i 2 timer.

Den studerende forventes at møde velforberedt til undervisningen. Da faget i høj grad lægger vægt på forståelse og anvendelse af det indlærte pensum og ikke kun udenadslære, kræves en hel del hjemmearbejde. Da hele pensum ikke gennemgås skal også påregnes en del selvstudium. Ingen kursusdel er obligatorisk.

Undervisningssprog: Dansk.

Litteratur

Medical physiology, Rodney A Rhoades (ed), Lippincott Williams & Williams

Medicinsk biofysik, Flemming Cornelius (red), Aarhus Universitetsforlag

Sentralnervesystemet, Per Brodal, Tano

Physiology, J.G. McGeown, Churchill Livingstone

Målfortegnelse i fysiologi

Noter i fysiologi

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i medicin

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Selvevaluering.