Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Inflammation ( efterår 2011 - 25 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat  
  • Semester/kvarter: 1. semester  
  • Timer per uge: I gennemsnit 20 konfrontationstimer/ uge  
  • Deltagerbegrænsning: Ja  
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 29881

Formål

At bibringe de studerende et teoretisk grundlag for forebyggelse, diagnostik og behandling af sygdomme relateret til inflammationsblokken (nefrologi, hæmatologi, gastroenterologi, reumatologi, infektionssygdomme) samt anvende dette forsknings- og erfaringsbaserede grundlag til at træffe kliniske beslutninger om udredning, behandling, prognosticering og forebyggelse samt inddragelse af parakliniske analyser fra Tværgående Kliniske Afdelinger (TKA).

Mål:
De studerende skal ved kursets afslutning mestre følgende færdigheder og kompetencer inden for nefrologi, hæmatologi, gastroenterologi, reumatologi, infektionssygdomme, klinisk biokemi, klinisk mikrobiologi, radiologi, klinisk immunologi, klinisk farmakologi, patologi og klinisk epidemiologi samt den nødvendige viden der danner grundlaget for disse færdigheder og kompetencer.

Kliniske kompetencer og den nødvendige viden som grundlag herfor:

De studerende skal ved kursets afslutning kunne

1. Visitere til indlæggelse på basis af information fra praktiserende læge
2. Optage relevant og detaljeret anamnese, herunder i særdeleshed kunne redegøre for mulige ekspositioner
3. Udføre detaljeret objektiv undersøgelse
4. Overveje den mest sandsynlige diagnose samt mulige differentialdiagnoser
5. Udarbejde forslag til relevant udredningsprogram
6. Udarbejde forslag til relevant behandling
7. Vurdere de prognostiske forhold
8. Vurdere sekundære profylakse forhold
9. Informere patienten om ovenstående i et for patienten forståeligt sprog
10. Udfærdige relevant epikrise til praktiserende læge
11. Redegøre for anmeldelsespligtige sygdomme og de lovgivningsmæssige forhold relateret hertil.


Praktiske færdigheder og den nødvendige viden som grundlag herfor:
De studerende skal ved kursets afslutning kunne
12. Venflonanlæggelse
13. Udtagelse af blodprøver, herunder arteriepunktur til gastalsanalyse
14. Rektoskopi
15. Jamshidibiopsi på fantom
16. Ledpunktur på fantom
17. Lumbalpunktur på fantom
18. Kateteranlæggelse (mænd og kvinder)


Specifikt for de Tværgående Kliniske Afdelinger (TKA)
De studerende skal ved kursets afslutning kunne
19. Tolke analyser, blodprøver samt øvrige klinisk biokemiske parametre
20. Vurdere indikationen for og undersøgelsen af billeddiagnostiske procedurer relateret til ovenstående fag
21. Anvende blodprodukter og klinisk immunologiske analyser i relation til ovenstående fag
22. Beskrive farmakologiske virkninger og bivirkninger samt brug af klinisk farmakologi i relation til ovenstående fag
23. Anvende patologiske undersøgelser i det kliniske arbejde og beskrive det patologiske grundlag for sygdomme inden for ovenstående fag
24. Beskrive indikation for og tolke klinisk mikrobiologiske analyser i relation til ovenstående fag
25. Beskrive væsentlige aspekter af forskningsmetodologi i relation til ovenstående fag og epidemiologiske principper for prognosticering.

 

Indhold

Gastroenterologi/lever-tarm, hæmatologi, infektionsmedicin, nefrologi, reumatologi, almen medicin, speciel patologi, billeddiagnostik, klinisk fysiologi, klinisk biokemi, klinisk immunologi og klinisk farmakologi.

 

 

Faglige forudsætninger

Bacheloruddannelsen i Lægevidenskab fra Aarhus Universitet eller tilsvarende. Godkendt Klinisk Kørekort under kursset Professionsspor 1.

 

Underviser

Undervisere på de kliniske elementer vil variere alt efter hvilket sygehus man tilknyttes.

 

Undervisnings- og arbejdsform

Kurset strækker sig over 18 uger med 6 ugers klinik på en medicinsk afdeling, 2 ugers klinik og undervisning på tværgående kliniske afdelinger, 8 ugers teoretisk del, samt 2 uger afsat til prøveafvikling. Forløbet alternerer med enten teori eller klinik først.

Klinik på medicinsk afdeling, inklusiv bedside undervisning og eksaminatoriske klinikker
Den studerende har 6 ugers obligatorisk klinik ved én medicinsk afdeling. Der er to rotationer.
Der udarbejdes et godkendt uddannelsesprogram for hver afdeling. Den kliniske lektor på afdelingen har ansvaret for, at den studerende får et tilfredsstillende forløb og godkender dette baseret på de kriterier, der opstilles i uddannelsesprogrammet og logbogen.
Hver studerende tildeles en yngre læge (basislæge eller introlæge) som klinikvejleder. Klinikvejleder skal bidrage til, at den studerende får et tilfredsstillende forløb, samt være sparringspartner for den studerende under det kliniske ophold på afdelingen.
Der udarbejdes desuden en arbejdsplan for de studerende, således at de indgår i afdelingens aktiviteter og udfører de opgaver, der er relateret til såvel dagarbejde som vagtarbejde. Afdelingen har således en fremmødeforventning og den studerende har fremmødepligt.
Den forventede ugentlige deltagelse i det kliniske arbejde er minimum 37 timer, gerne mere.
Under det kliniske ophold vil kliniske lektorer og lærere på den enkelte afdeling hver uge afholde 2 timers bedside undervisning og 2 x 2 timers eksaminatoriske klinikker.
Diagnostiske procedurer (lumbalpunktur, knoglemarvsaspiration, ledpunktur m.v.) tænkes lært ved fantomtræning i afdelingen eller eventuelt ved brug af et færdighedslaboratorium.

Klinik og undervisning på tværgående kliniske afdelinger
Den studerende har 2 ugers obligatorisk undervisning og klinik på tværgående kliniske afdelinger, fordelt som følger:
• Klinisk biokemi og basal forskningsmetodologi (inflammation): 5 dage, herunder indgår 15 timers holdundervisning, 5 timers praktiske øvelser og 6 timers gruppearbejde
• Klinisk immunologi: 3 dage, herunder indgår 3 timers klinik, 6 timers holdundervisning og 3 timers laboratoriebesøg
• Radiologi: 1 dag, herunder indgår 4 timers klinik og 4 timers holdundervisning
• Klinisk mikrobiologi: 1 dag, herunder indgår 8 timers holdundervisning.
Forløbet gentages i to rotationer.
De øvrige tværgående kliniske afdelingers undervisning indgår i de tværfaglige symposier.
Der kan på de enkelte sygehuse være mindre variationer i ovenstående baseret på lokale forskelle i organiseringen af de tværgående kliniske afdelinger. Ved sådanne afvigelser lægges fokus på de studerendes opnåelse af kursets læringsmål.

Tværfaglige symposier
Den 2. og 3. mandag i hvert semester afholdes 4 tværfaglige symposier fælles for hele semestret. De 2 tværfaglige symposiedage består hver af et symposium om formiddagen og et om eftermiddagen, hvor et "symptomdrevet" undervisningsforløb bygges op om en klinisk case (f.eks. feber, diaré, et ømt led, udslæt). Uanset om de studerende er i klinisk forløb eller i teoretisk forløb er der obligatorisk deltagelse i de tværfaglige symposier.

Teoretisk del
Den teoretiske del af kurset strækker sig over otte uger og gentages i to rotationer.
Der afholdes en systematisk forelæsningsrække på 32 timer fire timer om ugen. De systematiske forelæsninger vil gennemgå det teoretiske pensum for alle kursets fag og varetages primært af fagenes lektorer og professorer.
Der afholdes desuden 32 timers case-baseret holdundervisning (omkring 4 hold per rotation) med fire timer om ugen. Den case-baserede holdundervisning skal sikre, at de studerende arbejder aktivt med de patientkategorier, som de ikke får erfaring med på den medicinske afdeling, hvor de har deres klinik. Holdundervisningen varetages primært af yngre læger.

Overblik over kursets undervisnings- og arbejdsformer
Kurset er tildelt 25 ECTS-point og de studerende kan derfor forvente at skulle yde en arbejdsindsats på omkring 750 timer. Disse fordeles således:

1. Klinik på medicinsk afdeling
a. Daglig praktik, inklusiv vagter 34 timer / uge i 6 uger 204 timer
b. Bedside 2 timer / uge i 6 uger 12 timer
c. Eksaminatoriske klinikker 4 timer / uge i 6 uger 24 timer
240 timer
2. Undervisning på tværgående kliniske afdelinger
a. Klinisk biokemi og basal forskningsmetodologi 26 timer
b. Klinisk immunologi 12 timer
c. Radiologi 8 timer
d. Klinisk mikrobiologi 8 timer
3. Tværfaglige symposier 12 timer
4. Systematiske morgenforelæsninger 4 timer / uge i 8 uger 32 timer
5. Case-baseret holdundervisning 4 timer / uge i 8 uger 32 timer
130 timer

6. Deltagelse i kursets prøve 2 timer
7. Selvstudier 378 timer
750 timer

 

 

 

Dansk

 

Litteratur

Medicinsk Kompendium 17. udgave med den dertilhørende godkendte pensum afgrænsning.

Desuden bogen Clinical Examination, der er en lommebog i korrekt anamneseoptagelse og objektiv klinisk undersøgelse.

 

 

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i medicin

  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala uden censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala uden censur


2 timers skriftlig eksamen med mulighed for pc: multiple choice eller storskærmGradueret
Ekstern censur
Alle hjælpemidler er tilladt

Det er en forudsætning for indstilling til prøven, at klinik og undervisning på den medicinske afdeling og de tværgående kliniske afdelinger er godkendt baseret på både fremmøde og de eksplicitte kriterier, der er opstillet i uddannelsesprogrammet og logbogen.