Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Læge - patientkommunikation og tidlig klinik ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor.
  • Semester/kvarter: 2. semester.
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 34503

Formål

Formål:
Det overordnede formål med det tidlige kliniske ophold er at introducere studenten til det kliniske lægearbejde, og at få et indtryk af lægerollen og den diagnostiske proces og dens elementer. Særlig vægt lægges på læge-patient forholdet, de basale kliniske undersøgelser og optagelse og udarbejdelse af lægejournalen. Kurset bygger videre på elementerne fra 1.semester vedrørende introduktionen til sygdomme, sundhedsvæsnet, lægens forskellige funktioner og klinikken.


Læge-patientforholdet stiller særlige krav til lægens evne til at etablere tillidsfulde relationer og brug af hensigtsmæssige kommunikationsteknikker. Undervisningen i kommunikation er således en introduktion til en faglig læringsproces, der fortsætter i studiet og under udøvelsen af erhvervet.
Mål:
Tidligt klinisk ophold:
1. Den studerende får et kendskab til lægens funktioner
2. Den studerende kan redegøre for elementerne i en lægejournal
3. At den studerende får et indtryk af den diagnostiske proces
4. At den studerende får prøvet basale kliniske undersøgelser.

Læge-patient kommunikation:
1. Den studerende får kendskab til den lægelige samtales teoretiske forudsætninger.
2. Den studerende bliver i stand til at skabe, vedligeholde og afslutte en professionel relation til patienten.
3. Den studerende bliver opmærksom på både patienters og egne reaktioner, idet der tilstræbes en eksplorerende, åben og empatisk holdning under samtalen.
4. Den studerende bliver i stand til at opnå de nødvendige oplysninger fra patienten og til at informere om fund, behandlingsplaner og resultater.

Indhold

Kurset består af indledende kommunikationsundervisning samt klinikforberedende elementer i form af forelæsninger(4 timer/uge) og holdundervisning(3½ time/uge) samt et klinikophold på 3 uger. Klinikopholdet strækker sig over de sidste 3 uger af semestret. Under de 3 ugers klinikophold på hospital, vil hver student blive associeret med en navngiven læge på den pågældende afdeling, som studenten skal følge hver dag (der vil blive udarbejdet særskilt vejledning til de ansvarlige afdelinger). Der vil desuden være 4 timers undervisning om ugen under klinikopholdet. Kommunikationsundervisningen forløber over fem moduler à to timer med følgende emner: kommunikation som redskab i lægens arbejde, patientcentreret medicin, det medicinske interview, den informerende og den motiverende samtale, formidling af det triste budskab. Det korte kommunikationskursus er et færdighedskursus. I erkendelse af, at kommunikation skal trænes, arbejdes udelukkende på hold, hvor studenterne træner med praktiske situationer, mens teorien fremstilles i korte oplæg med afsæt i lærebogens kapitler. Genoplivningskursus finder sted i 9 hold fra 15.45 til 21.00, spredt over de 15 uger op til klinikopholdet.

Faglige forudsætninger

Bestået 1. semester.

Underviser

Undervisningsansvarlig tidligt klinisk ophold: Henning Mølgaard, overlæge d.med., klinisk lektor, Klinisk Institut, E-mail: h.molgaard@dadlnet.dk Undervisningsansvarlig - kommunikation: Prakt. læge, seniorforsker, ph.d. Kaj Sparle Christensen, Institut for Folkesundhed, Afdelingen for Almen Medicin. E-mail kasc@alm.au.dk.

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningsform/tidligt klinisk ophold: " Forelæsninger i journaloptagelse, introduktion til hospitalet, tavshedspligt, diagnostisk problemløsningsadfærd. " Færdighedstræning i basale kliniske undersøgelser i hold " Genoplivningskursus i hold " Obligatorisk klinikophold som føl " Obligatorisk undervisning på hospitalet ved kliniske lektorer Undervisningsform/kommunikation: Obligatorisk holdundervisning. Studenterne udarbejder videooptagne rollespil i mindre grupper, arbejder med case-stories og møder evt. patienter med særlige erfaringer. Dansk.

Litteratur

Anbefalet læsning/tidligt klinisk ophold: Brostrøm S, Nielsen NS: Subjektivt og objektivt anamnese, undersøgelse og journal, Munksgaard, 2009. Schroeder et al., Basisbog i medicin og kirurgi, Munksgaard, 2009. Anbefalet læsning/kommunikation: Medicinsk kommunikation. Kaj Sparle Christensen, Søren Cold m.fl. FaDLs forlag, 2011.

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i medicin

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Godkendelse baseres på deltagelse i kommunikationsundervisning samt underskrevet logbog af klinisk lektor fra klinikopholdssted. Obligatorisk fremmøde.