Studiestart ( efterår 2011 - 5 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Bachelor
-
Semester/kvarter:
1. semester
-
Timer per uge:
35 timer i uge 1 og 6-8 timer i ugerne 2-15
-
Deltagerbegrænsning:
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
-
Udbud ID:
34498
Formål
Kurset har til formål at introducere til sundhedsvidenskab, sundhedsvæsenet og klinikken. Kurset skal skabe grundlag for, at de studerende integreres såvel fagligt som socialt på medicinuddannelsen og give den studerende grundlag for at gennemføre bacheloruddannelsen i medicin. Kurset skal bidrage til, at den studerende reflekterer over egen rolle som medicinstuderende og kommende læge.
Kurset skal introducere den studerende til nogle almindelige sygdomme, disses manifestationer, symptomer, basale patofysiologi, diagnose og behandlings muligheder, samt hospitalets anatomi og funktion. Endvidere introduceres til de basale videnskabelige og etiske udfordringer ved lægearbejdet. Endeligt gives den studerende et indblik i paletten af professions og erhvervs muligheder som lægeuddannelsen giver mulighed for.
Mål: Undervisningen tilstræber at den studerende:
- Får kendskab til nogle af de store sygdomme og deres manifestationer
- Får indblik i de basale elementer i den diagnostiske proces
- Får forståelse for vigtigheden af vidensudvikling i basale og kliniske fag
- Kan redegøre for de basale principper i kliniske forsøg
- Opnår indblik i de faglige muligheder en lægeuddannelse giver
- Kan redegøre for basale etiske fordringer i lægearbejdet
- Opnår grundlæggende kendskab til studieteknik med henblik på at benytte og udvikle studieteknik i deres uddannelse
Indhold
Introugen introducerer den studerende til studiet og rammerne herfor.
De følgende ugers tematikker er struktureret omkring:
Introduktion til sundhedsvidenskab:
5 forelæsninger over hhv.: Diabetes mellitus, iskæmisk hjertesygdom, apoplexia cerebri, colon cancer, mamma cancer
Lægejournalen og den kliniske beslutningsproces
Fortrolighed og forsikring
Den klinisk kontrollerede undersøgelse
Manuel undersøgelsesteknik
Cochcrane centret og evidensbaseret videnskab
Hvad kan patientforeninger?
Introduktion til sundhedsvæsenet og klinikken:
Hospitalets anatomi og funktion
Sygdom og sundhed i almen praksis
Udvikling af studiekompetence og refleksion over rollen som kommende læge:
Memoteknik, læsegruppearbejde, planlægning af studielivet og eksamenslæsning og former.
Erhvervs- og karrieresigtet med uddannelsen - bud på mulige karriereveje: Læger uden grænser, fra idé til behandling et forskningsprojekt, lægen i medicinal industrien, almen praksis - et liberalt erhverv
Etiske udfordringer i lægearbejdet og forskningen
Faglige forudsætninger
Svarende til adgangskravene
Underviser
Klinikere, forskere, og andre personer fra sundhedsvæsnet, privat som offentligt, samt patientforeninger og klinisk lektor, overlæge dr.med. Henning Mølgaard(kursusleder) samt undervisere til studieteknik m.v.
Undervisnings- og arbejdsform
Forelæsninger, selvstudier, hold/gruppearbejde Dansk.
Litteratur
Evt. Basisbog i medicin og kirurgi, 4.udgave 2007, samt udleverede oplæg og materiale.
Studiehåndbogen for studiestartere på videregående uddannelser af Peter Stray Jørgensen og Lotte Rienecker
Studieordning og bedømmelse
-
Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
Undervisningsdeltagelse. Obligatorisk fremmøde ved forelæsning om fortrolighed og forsikring, hvor fortrolighedserklæring underskrives.