[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Gennem det faglige arbejde med formatversionering skal den studerende erhverve sig følgende viden, færdigheder og kompetencer:
Viden
- Specialiseret viden om teoretiske og analytiske tilgange til studiet af formatversionering i et medievidenskabeligt perspektiv
- Dybdegående viden om centrale teoretiske og analytiske problemstillinger og metodiske redskaber til studiet af formatversionering
Færdigheder
- Kunne omsætte en begrundet medievidenskabelig problemstilling i et relevant undersøgelsesdesign
- Kunne gennemføre en undersøgelse af og diskutere formatversionering i et medievidenskabeligt perspektiv med henblik på at producere ny viden på et felt i konstant udvikling
- Kunne kombinere analytiske, teoretiske og metodiske traditioner i studiet af formatversionering
- Kunne analysere og kritisk vurdere udviklingen inden for formatversionering på et internationalt såvel som lokalt niveau
Kompetencer
- Evnen til at kunne relatere tendenser på det danske mediemarked til tendenser både globalt og i andre lande - og vice versa
- Evnen til kunne lave transnationale komparative studier af relevante medieforhold
- Evnen til at skelne mellem mediesystemiske, produktionsmæssige og kulturelle forklaringer på formatversioneringsfænomenet
- Evnen til at kunne frembringe ny viden om formatversionering i Danmark og/eller udlandet
- Evne til at udfolde en faglig argumentation skriftligt og/eller mundtligt
Formatversionering finder sted, når et indholdsformat som eksempelvis X Factor eller Hvem vil være millionær, der er udviklet til et bestemt nationalt mediemarked, versioneres i et andet nationalt marked. Det er en praksis, der specielt inden for tv-mediet har været i eksplosiv vækst de seneste to årtier, men som også finder sted i udbredt omfang inden for andre medier som fx magasinbranchen, hvor titler som Cosmopolitan, Vogue og Yoga Journal findes i forskellige nationale versioner. Vi vil på dette kursus beskæftige os med den betydning formatversionering har for 1) den internationale såvel som lokale mediebranche i Danmark og andre lande, 2) medieindholdet som sådan og 3) modtagerne.
Kurset vil introducere en række analytiske og teoretiske tilgange til studiet af formatversionering og fænomenets økonomiske, mediesystemiske og kulturelle implikationer. Med udgangspunkt i diverse globaliseringsteorier samt produktions- og brugsanalytiske vinkler vil vi se nærmere på en række af formatversioneringsfænomenets problemstillinger som fx internationaliseringen af tv's og andre mediers forretnings- og produktionsmodeller, ændringer i genreindhold som følge af formatversionering, samt transnationale sammenligninger af formater og formatversioneringspraksis
BA medievidenskab
Pia Majbritt Jensen
Undervisningen vil være en blanding af oplæg fra underviser og studerende, plenumdiskussioner og analyseworkshops. De studerende forventes derudover at gennemføre et teoretisk eller analytisk studie af formatversionering i forbindelse med eksamen. Det kunne for eksempel være en komparativ indholdsanalyse af to eller flere nationale versioneringer af det samme format, en produktionsanalyse af hvordan danske producere vælger at versionere et udenlandsk format eller en modtageranalyse af, hvordan danske læsere opfatter kvindeblade som Woman i forhold til deres udenlandske inspirationskilder som Cosmopolitan.
Dansk
Ja på eget initiativ
Studieordning 2011: Obligatorisk fag på kandidatuddannelsen i Medievidenskab linje a.
Studieordning 2007: kand Med: Metodeteori og medieproduktionsanalyse eller Mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse eller valgfag.
I følge studieordningen