Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Kvantitativt Metodedesign, spørgeskemateori og kunsten at udvikle til et validt surveydesign. ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: bachelor  
  • Semester/kvarter: semester  
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning: 25  
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 32809

Formål

Formålet med kurset er at give de studerende teoretisk og praktisk indsigt i, hvordan spørgeskemaundersøgelser planlægges og gennemføres. De studerende skal gennem undervisningen og arbejdet med eksamensprojektet opnå:
- Viden om indsamling af kvantitative data, herunder surveydesign, spørgsmålskonstruktion, rekruttering mv.
- Forståelse af begreber som reliabilitet, validitet, repræsentativitet og generaliserbarhed i relation til (design af) kvantitative undersøgelser, herunder evne til at vurdere kvaliteten af indsamlede data.
- Erfaring med at operationalisere problemstillinger i et kvantitativt undersøgelsesdesign.

 

 

Indhold

Spørgeskemaundersøgelser om holdninger og adfærd fylder stadigt mere i medierne og samfundsdebatten generelt såvel som indenfor de områder og stillingstyper, medievidenskabere får ansættelse. Der er derfor et stigende behov blandt medievidenskabelige kandidater for dels at kunne forstå og vurdere grundlaget for diverse undersøgelser og deres resultater, dels at kunne systematisere problemstillinger, tilrettelægge brugbart undersøgelsesdesign og gennemføre indsamling af egen, kvantitativ empiri.

Kursets omdrejningspunkt består i arbejdet med at operationalisere undersøgelsesdesign og dataindsamling i tilknytning til et selvvalgt emne. Der er således vide rammer for emnevalg til eksamensprojekterne. Det valgte emne kan eksempelvis være af receptionsanalytisk eller mediesystemisk karakter. Det er også muligt at vælge emne, hvor der samarbejdes med en ekstern organisation/virksomhed.
Mens rammerne for emnevalg er brede, forventes projekterne i sagens natur at have et empirisk fokus frem for et mere snævert teoretisk, idet de studerende skal applicere kursets problemstilling omkring undersøgelsesdesign og indsamling af kvantitativ empiri på det valgte emne. Ved gruppe-projekter vil det også være muligt at inddrage supplerende elementer af kvalitativ metode, om end projektets hovedvægt stadig forventes at ligge på det kvantitative.
Hvor man i forløbet Kvantitativ Mediebrugsanalyse på 3. semester lærte at arbejde med præ-indsamlede data, vil man i det aktuelle kursusforløb opnå viden om og erfaring med indsamling af egne, kvantitative data.

Fokus vil i høj grad være på operationalisering og design af surveyet samt de studerendes evne til at forholde sig til kvaliteten af de indsamlede data, og i mindre grad på selve dataanalysen. Efter udarbejdelse af undersøgelsesdesign og indsamling af empiri skal de studerende (kort) demonstrere i opgaven, at det indsamlede datagrundlag er i stand til at besvare den oprindelige undersøgelsesinteresse, men kursets sigte er ikke en dybtgående indføring i (mere) avancerede analyseformer/databehandling, men på at udforme kvantitative undersøgelsesdesigns, indsamle empiri og vurdere datas kvalitet. Således vil dette kursus i kvantitativt metodedesign være et rigtigt godt udgangspunkt for senere at tage et supplerende fag på kandidatuddannelsen i (mere avanceret) kvantitativ dataanalyse.

 

 

Faglige forudsætninger

Underviser

Hans-Peter Degn.

 

 

Undervisnings- og arbejdsform

I første del af forløbet vil undervisningen primært fokusere oplæg fra underviser og studerende (evt. gruppevis). Her vil vi bl.a. diskutere litteratur omkring udformning og test af kvantitative surveys, hvordan man sikrer valide spørgsmålsformuleringer, rekruttering og repræsentativitet mv. I tilknytning hertil vil gruppearbejde (evt. med opfølgende studenteroplæg) knyttet til de valgte eksamensprojekter kunne indgå.
Anden del af forløbet vil primært bestå af selvstændigt arbejde med det valgte eksamensprojekt (meget gerne gruppeopgaver), herunder arbejdet med det konkrete undersøgelsesdesign og dataindsamling. Undervejs vil der være på den ugentlige undervisningsgang blive faciliteret gensidig sparring og feedback mellem de studerende på hinandens projekter såvel som vejledning fra underviseren.

 

 

Dansk

 

Litteratur

Den enkelte studerende/gruppe skal i forbindelse med eksamensprojektet angive et pensum på mindst 1500 normalsider. I pensum indgår dels litteratur om kvantitativ metode, surveydesign, dataindsamling mv. (bl.a. præsenteret i undervisningen), dels litteratur tilknyttet det konkrete emne for det valgte eksamensprojekt.

 

 

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

Ja

 

Kan indgå i uddannelsen som:

BA-projket

 

ECTS-vægt

15

 

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i medievidenskab

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur