[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet er at give de studerende erhvervsrettede kompetencer i at tilrettelægge og styre projekter og udforme metodedesigns for at undersøge relationen mellem medialisering og forbrug. De studerende skal lære at afgrænse en cross-media case, undersøge den ved hjælp af kvalitativ/kvantitativ tekstanalyse, samt arbejde med afsender- og brugerundersøgelser i et forbrugsfelt som f.eks. mad, motion, krop eller køn. Dvs. forbrugsfelter man ville kunne møde i arbejdet på et mediebureau.
Centrale spørgsmål vil være:
Hvordan kortlægger og afgrænser man et bredt mediefelt? Hvordan kan man analysere indhold på forskellige medieplatforme? Hvordan gennemfører man en content analysis, et survey eller en database-analyse? Hvordan kan man eksperimentere med kvalitative metoder, hvordan får man mediebrugere til at være medproducenter og hvor giver det mening at bruge projektive metoder?
Kurset er projektorienteret og målet er at forberede de studerende til den type arbejdsopgaver, der typisk varetages af mediebureauer m.fl.
Efter en fælles introfase (tre undervisningsgange) kan de studerende vælge cases og arbejde i projektgrupper ud fra følgende grundspørgsmål:
Hvilke medier bruger vi for at orientere os kognitivt og emotionelt i et bredt forbrugsfelt? Hvordan bruger vi nye og gamle medier, når det drejer sig om at forvalte det gode liv i hverdagen? Hvor og hvordan spiller begreber som tillid, troværdighed og risiko ind?
Bestået BA
Karen Klitgaard Povlsen
Hans Peter Degn (survey m.m.)
Projektforløb med gruppeprojekter.
Tre introforelæsninger med øvelser.
Herefter planlægges vejledning og forelæsninger efter de studerendes behov
dansk
Følger senere:
Dansk og engelsk metodelitteratur
Consumption-and-Media-studies
Sociologisk litteratur om motion, krop og mad.
Ja
Ba-projekt
15
I følge studieordningen