[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
På dette kursus opnår den studerende bred teoretisk viden samt evne til på et overordnet plan at arbejde med politiske kommunikationsstrategier i virksomheder og organisationer.
Kurset henvender sig til dem, der gerne vil have et teoretisk overblik over teorier og paradigmer inden for politisk kommunikation. Gennem en kombination af teorier og metoder får den studerende mulighed for at erhverve sig kompetencer i analyse af politisk kommunikation, herunder refleksion over adækvate kommunikations-strategier i politiske sammenhænge i bred forstand.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen lægges der vægt på, at den studerende:
- Har specialiseret viden om teoretiske og analytiske tilgange til studiet af politisk kommunikation i et medievidenskabeligt perspektiv
- Har dybdegående viden om centrale metodologiske problemstillinger og metodiske redskaber til studiet af politisk kommunikation
- Har viden om hvordan medievidenskaben har et særligt bidrag til studier af politisk kommunikation som adskiller sig fra eksempelvis politologiske studier.
Færdigheder
- Kan omsætte en begrundet medievidenskabelig problemstilling i et relevant undersøgelsesdesign
- Kan gennemføre en undersøgelse og diskutere forholdet mellem politisk kommunikationer i en kulturel og samfundsmæssig kontekt med henblik på at producere ny viden på et felt i konstant udvikling
- Kan kombinere analytiske, teoretiske og metodiske traditioner i studiet af mediernes betydning for den aktuelle status af politisk kommunikation
- Kan analysere og kritisk vurdere aktuelle tendenser inden for politisk kommunikation
Kompetencer
- Har evnen til at omsætte forskningsbaseret viden om mediernes betydning for politisk kommunikation i udvalgte organisatoriske, institutionelle og kommercielle sammenhænge
- Har evnen til at tilvejebringe ny medierelateret viden om mediebrugere, medieinstitutioner eller udtryksformer som kan anvendes i en række samfundsinstitutioner og virksomheder.
- Har evne til at udfolde en argumentation i en relevant kontekst skriftligt og/eller mundtligt
Politisk kommunikation handler i dag ikke blot om partier og politikere. Det bliver i stigende grad en del af virkeligheden også for virksomheder og organisationer. Kurset sigter på at give et indblik i centrale teorier og forestillinger om politisk kommunikation. Vi vil diskutere begreber som priming og framing, holdningsdannelse og kognitive effekter. Med andre ord berøres hele den politiske kommunikationsproces. Vi vil i den forbindelse inddrage tilgange fra tekstanalyse og receptionsanalyse på BA-uddannelsen. Med teorierne i hånden vil vi analysere en lang række konkrete eksempler fra Danmark og udlandet, bl.a. Obamas valgkamp, hjemlige partiers spin og Muhammedkrisen. Vi skal belyse, hvordan ikke blot tingene, der siges, men også måden, hvorpå de siges, i dag er helt afgørende for den politiske dagsorden og for politikeres og organisationers "liv og død"
Optaget på KA i Medievidenskab
Hold A: Jakob Linaa Jensen
Hold B: Camilla Dindler
Formen vil veksle mellem studenteroplæg, små forelæsninger, praktiske øvelser, mindre og større projekter (eksamensprojektet) og diskussioner. Der vil forekomme 1-2 gæsteforelæsninger med folk med praktiske erfaringer fra den politiske kommunikations verden.
Dansk
Litteratur til Jacob Linaa's hold:
Deborah Stone: Policy Paradox
Daren Lilleker: Political Communication
Materialesamling ved semesterets start
Litteratur til Camilla Dindler's hold:
Brian McNair (2011): "Introduction to political communication".
Nej
Studieordning 2011: Obligatorisk fag på kandidatuddannelsen i Medievidenskab linje a.
Studieordning 2007: kand Med: Metodeteori og medieproduktionsanalyse eller Mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse eller valgfag.
10 eller 20
I følge studieordningen