[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Akademiske kompetencer og kvalifikationer
Gennem det faglige arbejde med sociale medier skal den studerende erhverve sig følgende viden, færdigheder og kompetencer:
Viden
- Specialiseret viden om teoretiske og analytiske tilgange til studiet af sociale medier i et medievidenskabeligt perspektiv
- Dybdegående viden om centrale metodologiske problemstillinger og metodiske redskaber til studiet af sociale medier
Færdigheder
- Kunne omsætte en begrundet medievidenskabelig problemstilling i et relevant undersøgelsesdesign
- Kunne gennemføre en undersøgelse og diskutere sociale medier i et medievidenskabeligt perspektiv med henblik på at producere ny viden på et felt i konstant udvikling
- Kunne kombinere analytiske, teoretiske og metodiske traditioner i studiet af sociale medier
- Kunne analysere og kritisk vurdere trends inden for sociale medier
Kompetencer
- Evnen til at omsætte forskningsbaseret viden om sociale mediers egenskaber og brugsmønstre i kommunikationsstrategiske overvejelser i organisatoriske, institutionelle og kommercielle sammenhænge
- Evnen til at tilvejebringe ny medierelateret viden om mediebrugerne i løsningen af kommunikationsopgaver, hvor sociale medier indgår
- Evne til at udfolde en argumentation skriftligt og/eller mundtligt
Sociale medier som sociale netværkstjenester, blogs, chatfora, og lokationsbaserede services udgør i dag en betydelig del af danskernes internetbrug. Samtidig har udbredelsen af mobilt internet på smart phones of dertilhørende apps været i kraftig vækst siden lanceringen af den første IPhone i Danmark i 2009. På dette kursus sætter vi fokus på hvilken betydning sociale medier har som kommunikationsformer i samfundet, i kommercielle sammenhænge, og i almindelige menneskers hverdagsliv.
Kurset vil introducere til en række teoretiske og analytiske tilgange til studiet af sociale medier, deres kommunikative karakteristika, brugsmæssige funktioner og implikationer. Ud fra medie-, brugs- og produktionsanalytiske vinkler vil vi diskutere centrale problemstillinger og temaer i studiet af sociale medier, fx 'privacy', selviscenesættelse og sociale fællesskaber.
Ba medievidenskab
Stine Lomborg
Undervisningen vil være en blanding af oplæg fra underviser og studerende, plenumdiskussioner og analyseworkshops. De studerende forventes derudover at gennemføre et mindre teoretisk eller analytisk studie af sociale medier i forbindelse med eksamen. Det kunne for eksempel være en analyse af, hvordan hvordan Facebooks fansider indgår i markedsføringen af et bestemt brand, hvordan brugerskabte videoer på YouTube gør brug af bestemte kommunikative strategier for at skabe autenticitet og intimitet med publikum, eller hvilken betydning det har for unge piger at skrive og læse modeblogs.
dansk
Studieordning 2011: Obligatorisk fag på kandidatuddannelsen i Medievidenskab linje a.
Studieordning 2007: kand Med: Metodeteori og medieproduktionsanalyse eller Medie- og samfundsteori og medieæstetik eller valgfag.
I følge studieordningen