Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Sociale medier i et medievidenskabeligt perspektiv ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: bachelor  
  • Semester/kvarter: semester  
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 32760

Formål

Sociale medier som sociale netværkstjenester, blogs, chatfora, og lokationsbaserede services udgør i dag en betydelig del af danskernes internetbrug. Som mediefænomener, der i høj grad baserer sig på brugernes aktive deltagelse i den løbende produktion af medieindhold, udfordrer sociale medier etablerede forestillinger om forholdet mellem producent, tekst og modtager.

På dette kursus sætter vi fokus på hvilken betydning sociale medier har som kommunikationsformer i samfundet og i almindelige menneskers hverdagsliv, med udgangspunkt i en teoretisk og metodisk udfordring og gentænkning af receptionsanalysen i studiet af sociale medier.

 

Indhold

Læringsmål og kompetencer
Formålet med kurset er at ruste de studerende til at gennemføre studier af brugen af internetbaserede sociale medier med særligt fokus på metode, analyse og kritisk diskussion af trends i brugen af sociale medier.

 

 

Faglige forudsætninger

Underviser

Stine Lomborg

 

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen vil kombinere forelæsninger med et projektorienteret forløb, hvor der tages udgangspunkt i de studerendes egne BA-projekter, herunder oplæg og plenumdiskussioner samt anvendelse af sociale medier som led i forskningsrefleksion og logging af forskningsprocessen.

 

dansk

 

Litteratur

Bedømmelse

Bachelorprojekt