Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Talesprog medier, magt og mangfoldighed ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: kandidat  
  • Semester/kvarter: semester  
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 32731

Formål

For at agere professionelt i medierne er det afgørende at være bevidst om talesprogets form og funktion. Danske talesprog genspejler både magt og afmagt. At arbejde med sprog i medier kræver en særlig sensibilitet og forståelse for sprog og sprognormering. På dette kursus sætter vi scenen for at kunne analysere sprogets, formidlingens og mediernes samspil.
Formålet med kurset er at styrke den studerendes forståelse for skriftsprogets og talesprogets for-skellige vilkår; og at fokusere på sprogets mangfoldighed. Vi koncentrerer os blandt andet om at analysere talesprogs forskellige genrer og relaterer dem til indholdsgenrer som f.eks. nyhedsinter-view, debat, dokumentar, reklameretorik og dokusoap.
.
Vi inddrager officielle normer for dansk sprog og ser på, hvordan de fungerer i forhold til henholds-vis skrift- og talesprog. Sproget i danske medier har igennem mange år brugt københavnsk som ret-tesnor for rigtigt og forkert dansk; uden at skelne klart mellem skrift og tale. Vi ser på eksempelvis public servicekanalers sprogpolitik og sammenligner dem med en undersøgelse af talesprog i tv-me-dier. Vi inddrager og diskuterer vurderinger, Dansk Sprognævns regler, deres rækkevidde og den betydning, de får for talesproget i danske medier.

 

Indhold

Indhold og form vil tage udgangspunkt i underviserens og gæstelæreres forelæsninger; samt hyppi-ge oplæg, som de studerende gruppevis leverer ud fra opgaver, der relaterer til både empirisk mate-riale og teoretisk litteratur. Et udgangspunkt vil være, at sproget udgør en magtfaktor, der på få se-kunder rangerer os ind på skalaer for troværdighed og social status. Opmærksomheden vil blive ret-tet mod talesprog fra forskellige genrer og forskellige egne i Danmark. Vi lægger særlig vægt på de karakteristika, som knytter sig til forskellige journalistiske genrer og knytter mediers sprog til vores sprogsamfund.
Vi normerer og vurderer hinanden på baggrund af vores talesprog, og vi bruger uden tøven talespro-get til at tildele hinanden stereotype roller. En problemstilling, som journalistikken konstant står midt i og må forholde sig til. For at kunne beskrive relationer mellem sproglige former og funktio-ner vil elementære modeller til sprogbeskrivelse indledningsvis blive præsenteret.

 

Faglige forudsætninger

BA-uddannelse

 

Underviser

Michael Ejstrup

 

Undervisnings- og arbejdsform

Dansk

 

Litteratur

Litteratur vil blandt andet være (uddrag fra) nedenstående grundbogsmateriale. Samt artikler og uddrag fra Michael Ejstrups forskning i forbindelse med ph.d.-afhandling (2009) vedrørende danske talesprog i Vest-, Syd og Østdanmark. Præsentation af forskningen kan høres på www.dialekt.me (Dansklærerforeningens konference i Den Sorte Diamant den 26. februar 2009).
Litteratur:
Carroll, D. W. (1999). Psychology of Language, 3. ed. Brooks/Cole Publishing Company. Pacific Grove.
Ejstrup, M. (2009). Sproglig mangfoldighed længe leve. Det rum[me]lige sprog. Dansklærerforeningen.
Gregersen, F., I. L. Pedersen (eds). (1991). The Copenhagen Study in Urban Sociolinguistics. C. A. Reitzels Forlag. København.
Grice, H. P. (1975). Logic and conversation. In P. Cole & J. L. Morgan. Eds. Syntax and Semantics, Vol. 3: Speech Acts. New York: Academic Press. 1975
Harley, T. (2001). The Psychology of Language, from data to theory. 2nd ed. Psychology Press Ltd. 27 Church Road, Hove East Sussex, BN3 2FA.
Hansen, E. (1991). Rigtigt og forkert dansk. In E. Hansen, I. L. Petersen & I. Poulsen. Red. Auditorium X: Dansk før, nu - og i fremtiden? København: Amanda.
Husted, J. (1982). Austin og Searle: Talehandlinger. In P. Lübke. Red. Vor tids filosofi: Videnskab og sprog. København: Politiken,
Jacobsen , G. H., & Skyum-Nielsen. (1996/ 2007). P. Dansk sprog: En grundbog. København: Schønberg.
Kristiansen, T. (1996). Sprogholdning og sprogpolitik. In T. Kristiansen et al. Red. Dansk sproglære. København: Dansklærerforeningen.
Møller, E. (1991). Lad talesproget komme til orde! I E. Hansen, I. L. Petersen & I. Poulsen. Red. Auditorium X: Dansk før, nu - og i fremtiden? København: Amanda
Nielsen, B. J. og Pedersen, K. M. (1991). Danske talesprog. Dialekter. Regionalsprog. Sociolekter. 1. udg. 1.opl. Gyldendal. København.
Pedersen, I. L. (1991) Dagligsproget - lokalsprog og klassesprog? I E. Hansen, I. L. Petersen & I. Poulsen. Red. Auditorium X: Dansk før, nu - og i fremtiden?København: Amanda.
Petersen, N. R. (2005) Akustik. Tidl. www.cphling.dk/nrp/akustik
Rischel, J. (1995). Sprog og begrebsdannelse. P. I Lindgård Hjorth. Red. Sprog og tanke: Fire essays. København: Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, Munksgaard.
Skyum-Nielsen, P. (2008). Godt dansk. DR og Syddansk Universitetsforlag.
Skyum-Nielsen, P. (2005). Vellyden. DR og Syddansk Universitetsforlag.
Sperber, D. I. & Wilson, D. (1990). Outline of Relevance Theory. Hermes: 5
(Ret til ændringer forbeholdes)

 

Kan indgå i uddannelsen som:

Cand. Public: Valgfag

Kand Med: Medie- og samfundsteori og medieæstetik eller valgfag

kandidattilvalg i film og tv: valgfag

 

ECTS-vægt

10 eller 20 ECTS

 

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i film og TV

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + praktisk ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i journalistik - analytisk journalistik

  • ingen eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • ingen eksamen, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i journalistik - samfund, kultur og medier

  • ingen eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • ingen eksamen, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i media communication and cultural studies

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i medievidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Sidefaget i film og tv

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + praktisk ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


I følge studieordningen