[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
For at agere professionelt i medierne er det afgørende at være bevidst om talesprogets form og funktion. Danske talesprog genspejler både magt og afmagt. At arbejde med sprog i medier kræver en særlig sensibilitet og forståelse for sprog og sprognormering. På dette kursus sætter vi scenen for at kunne analysere sprogets, formidlingens og mediernes samspil.
Formålet med kurset er at styrke den studerendes forståelse for skriftsprogets og talesprogets for-skellige vilkår; og at fokusere på sprogets mangfoldighed. Vi koncentrerer os blandt andet om at analysere talesprogs forskellige genrer og relaterer dem til indholdsgenrer som f.eks. nyhedsinter-view, debat, dokumentar, reklameretorik og dokusoap.
.
Vi inddrager officielle normer for dansk sprog og ser på, hvordan de fungerer i forhold til henholds-vis skrift- og talesprog. Sproget i danske medier har igennem mange år brugt københavnsk som ret-tesnor for rigtigt og forkert dansk; uden at skelne klart mellem skrift og tale. Vi ser på eksempelvis public servicekanalers sprogpolitik og sammenligner dem med en undersøgelse af talesprog i tv-me-dier. Vi inddrager og diskuterer vurderinger, Dansk Sprognævns regler, deres rækkevidde og den betydning, de får for talesproget i danske medier.
Indhold og form vil tage udgangspunkt i underviserens og gæstelæreres forelæsninger; samt hyppi-ge oplæg, som de studerende gruppevis leverer ud fra opgaver, der relaterer til både empirisk mate-riale og teoretisk litteratur. Et udgangspunkt vil være, at sproget udgør en magtfaktor, der på få se-kunder rangerer os ind på skalaer for troværdighed og social status. Opmærksomheden vil blive ret-tet mod talesprog fra forskellige genrer og forskellige egne i Danmark. Vi lægger særlig vægt på de karakteristika, som knytter sig til forskellige journalistiske genrer og knytter mediers sprog til vores sprogsamfund.
Vi normerer og vurderer hinanden på baggrund af vores talesprog, og vi bruger uden tøven talespro-get til at tildele hinanden stereotype roller. En problemstilling, som journalistikken konstant står midt i og må forholde sig til. For at kunne beskrive relationer mellem sproglige former og funktio-ner vil elementære modeller til sprogbeskrivelse indledningsvis blive præsenteret.
BA-uddannelse
Michael Ejstrup
Dansk
Litteratur vil blandt andet være (uddrag fra) nedenstående grundbogsmateriale. Samt artikler og uddrag fra Michael Ejstrups forskning i forbindelse med ph.d.-afhandling (2009) vedrørende danske talesprog i Vest-, Syd og Østdanmark. Præsentation af forskningen kan høres på www.dialekt.me (Dansklærerforeningens konference i Den Sorte Diamant den 26. februar 2009).
Litteratur:
Carroll, D. W. (1999). Psychology of Language, 3. ed. Brooks/Cole Publishing Company. Pacific Grove.
Ejstrup, M. (2009). Sproglig mangfoldighed længe leve. Det rum[me]lige sprog. Dansklærerforeningen.
Gregersen, F., I. L. Pedersen (eds). (1991). The Copenhagen Study in Urban Sociolinguistics. C. A. Reitzels Forlag. København.
Grice, H. P. (1975). Logic and conversation. In P. Cole & J. L. Morgan. Eds. Syntax and Semantics, Vol. 3: Speech Acts. New York: Academic Press. 1975
Harley, T. (2001). The Psychology of Language, from data to theory. 2nd ed. Psychology Press Ltd. 27 Church Road, Hove East Sussex, BN3 2FA.
Hansen, E. (1991). Rigtigt og forkert dansk. In E. Hansen, I. L. Petersen & I. Poulsen. Red. Auditorium X: Dansk før, nu - og i fremtiden? København: Amanda.
Husted, J. (1982). Austin og Searle: Talehandlinger. In P. Lübke. Red. Vor tids filosofi: Videnskab og sprog. København: Politiken,
Jacobsen , G. H., & Skyum-Nielsen. (1996/ 2007). P. Dansk sprog: En grundbog. København: Schønberg.
Kristiansen, T. (1996). Sprogholdning og sprogpolitik. In T. Kristiansen et al. Red. Dansk sproglære. København: Dansklærerforeningen.
Møller, E. (1991). Lad talesproget komme til orde! I E. Hansen, I. L. Petersen & I. Poulsen. Red. Auditorium X: Dansk før, nu - og i fremtiden? København: Amanda
Nielsen, B. J. og Pedersen, K. M. (1991). Danske talesprog. Dialekter. Regionalsprog. Sociolekter. 1. udg. 1.opl. Gyldendal. København.
Pedersen, I. L. (1991) Dagligsproget - lokalsprog og klassesprog? I E. Hansen, I. L. Petersen & I. Poulsen. Red. Auditorium X: Dansk før, nu - og i fremtiden?København: Amanda.
Petersen, N. R. (2005) Akustik. Tidl. www.cphling.dk/nrp/akustik
Rischel, J. (1995). Sprog og begrebsdannelse. P. I Lindgård Hjorth. Red. Sprog og tanke: Fire essays. København: Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, Munksgaard.
Skyum-Nielsen, P. (2008). Godt dansk. DR og Syddansk Universitetsforlag.
Skyum-Nielsen, P. (2005). Vellyden. DR og Syddansk Universitetsforlag.
Sperber, D. I. & Wilson, D. (1990). Outline of Relevance Theory. Hermes: 5
(Ret til ændringer forbeholdes)
Cand. Public: Valgfag
Kand Med: Medie- og samfundsteori og medieæstetik eller valgfag
kandidattilvalg i film og tv: valgfag
10 eller 20 ECTS
I følge studieordningen