Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Køretøjsdynamic og stabilitet (MEVDYN2U01) (Q1) ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Civilingeniør. Mekanik, 3. semester
  • Semester/kvarter: 3/4
  • Timer per uge: 10 timer
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Ingeniørhøjskolen
  • Udbud ID: 31965

Formål

Kursets formål er analyse og evaluering af køretøjsdynamik af person- og lastvogne samt påhængskøretøjer. De studerende vil gennem et kravl-gå-løb forløb udlede og numerisk simulere bevægelsesligninger for egne køretøjsmodeller. Ved afsluting af kurset simuleringsmodellerne være i stand til at simulere ekstreme manøvre. Der introduceres fundamentale samt avancerede begreber indenfor køretøjsdynamik såsom understeer gradient, roll stiffness, invers dynamisk modellering mm. Endvidere vil kurset beskæftige sig med stabilitetskontrol via matematiske metoder for forståelse af dynamisk stabilitet og dennes anvendelse på køretøjer. Kendskab til elementær dynamik, ordinære differentialligninger samt numerisk integration og plot af resultater er en forudsætning for gennemførelse af kurset. Der kan anvendes egen programmering eller brug af matematiske simuleringsværktøjer til opgaver og projekter. Computersimuleringerne vil omhandle komfort, bremse- og retningsrespons tillige med stabilitetsanalyse.

.

Indhold

 

Introduktion til ordinære differentialligninger og stabilitet

Dækmodellering I: Laterale kræfter i dæk-vej interfacet, oprettermoment

Lineær analyse i yaw-planet, Understeer Gradient, responstid, frekvensrespons

Roll steer, steering compliance

Dækmodellering II: Lag i opbygning af dækkræfter, Ikke-lineære laterale dækmodeller

Yaw-plan grænserespons

Invers modellering

Dækmodellering III: Longitudinale kræfter

Lige line bremsning

Dækmodellering IV: Kraftgenerering under kombineret opbremsning og svingning

Optimering

Stabilitetskontrol

Simulering af Køretøjsdynamik til analyse versus realtime for kører-in-the-loop simulering

Faglige forudsætninger

Basis dynamik, ordinære differientialligninger, numeriske metoder

 

Underviser

Ole Balling - IHA

Undervisnings- og arbejdsform

10 hele dage med kombinerede forelæsninger (ca. 50%) og øvelser (ca. 50%)

Engelsk

Litteratur

 

Thomas D. Gillespie: Fundamentals of Vehicle Dynamics, SAE International, 1992.

Egne noter og eksempler

Bedømmelse

Mundtlig eksamen 7-trins skalaen