Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Problemkompleks: Reception, innovation og identitet i ind- og udvandrersamfund ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning: 20
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 33505

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende:

  • Har viden om et udvalgte problemkompleks inden for historisk arkæologi.
  • Er i stand til selvstændig at analysere og fremlægge en selvvalgt problemstilling med udgangspunkt heri.
  • Demonstrerer evner til kritisk vurdering af data, analysemetoder og centrale teser i idet valgte emne.
  • Demonstrerer evne til at anvende fagets metoder og teoretiske tilgange til det valgte emne.

Indhold

Problemkompleks: Reception, innovation og identitet i ind- og udvandrersamfund

Historien er fyldt med eksempler på samfund, der flytter. Der kan være tale om store vandringer, hvor et helt folk flytter, eller bevægelser af mindre etniske eller sociale grupper. Og der kan være tale om flytninger til allerede beboede områder eller områder, der hidtil har været mennesketomme.

Undervisningsforløbet vil fokusere på de måder, ind- og udvandrersamfund påvirker og påvirkes af de samfund og omgivelser, de flytter til. Der vil blive fokuseret på problemstillinger såsom: I hvilke situationer er der grobund for reception af kulturimpulser? På hvilke måder påvirker indvandrersamfundene de samfund, de flytter til? Hvornår holder man fast i det kendte? Hvordan reagerer samfund, når de flytter til mennesketomme områder? Hvor er der basis for innovation og tilpasning til nye naturforhold?

Metodisk/teoretisk tager forløbet udgangspunkt i temaer som kulturmøder, identitet, reception, tilpasning og innovation med inddragelse af teoridannelse om bl.a. diasporasamfund og identitet. Som eksempler kan nævnes de nordatlantiske samfund i vikingetid og middelalder, hanseatiske købmænd i skandinaviske byer i middelalderen og kolonister i 1600-tallets Nordamerika.

Faglige forudsætninger

The course is limited to students with a BA in Medieval and Renaissance Archaeology or similar.

Underviser

Mogens Skaaning Høgsberg

Undervisnings- og arbejdsform

Forløbet kører som en blanding af forelæsninger og studenteroplæg. I sit oplæg skal den studerende præsentere en selvvalgt problemstilling inden for emnet, der viser evner til analyse, kritisk vurdering af data og metoder samt brugen af metodisk/teoretiske tilgange til emnet.

Litteratur

Oplyses senere på First Class.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddanelsen i middelalder- og renæssancearkæologi

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Eksamen består dels af en synopsis baseret på en selvvalgt problemstilling og dels en individuel, mundtlig prøve. Kilden skal være godkendt af faglæreren i begyndelsen af forløbet. Som forudsætning for at aflægge eksamen skal den studerende aflevere en synopsis på maks. fem sider inkl. litteraturliste senest 14 dage før eksamen. Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i synopsis over den selvvalgte problemstilling, der skal kunne placeres i den tematiske sammenhæng.