[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
At forbinde de fysiske principper, som de studerende har lært på de første to år af deres uddannelse i nanoscience, med et sæt væsentlige metoder til nanokarakterisering og at opbygge kompetencen til at udvælge og anvende disse metoder til at opnå bestemt information fra givne eksperimentelle systemer.
Aktiv deltagelse i det casebaserede gruppearbejde
I kurset vil de studerende lære de grundlæggende fysiske principper bag en række nanokarakteriseringsværktøjer. Fire hovedområder vil blive behandlet i detajle: Elektron mikroskopi, Røntgenspredning, Scanning probe metoder og elektron/røntgen spektroskopi. I første del af faget vil det blive diskuteret hvordan disse centrale metoder kan anvendes på tre eksperimentelle systemer. Den sidste del af kurset vil på baggrund af en problemorienteret tilgang til disse tre eksperimentelle systemer give de studerende en bred viden om adskillige andre karakteriseringsmetoder og hvordan disse kan benyttes sammen med de centrale metoder i en multimetodisk tilgang.
De to første år af bachelorstudiet i Nanoscience eller tilsvarende.
Duncan Sutherland (fagansvarlig)
iNANO Center, Ny Munkegade 118 (bygning 1520, lokale 329)
Tlf: 89435547
Email: duncan@inano.au.dk
Samt andre undervisere fra iNANO.
2x2 timers forelæsninger og 1x3 timers problemløsning/gruppearbejde pr. uge.
Engelsk.
Kompendium om de centrale metoder og eksempler fra litteraturen om de problemorienterede cases.
Findes på www.aula.au.dk under Nanoscience.
Se læseplanen
Eksamen: 2. Kvarter
Reeksamen: August
iNANO
Bacheloruddannelsen i Nanoscience
Via selvbetjeningen.
Ved kursets afslutning bør de studerende være i stand til at:
Beskrive det fysiske grundlag for de centrale eksperimentelle metoder
Fortolke data opnået ved de centrale eksperimentelle metoder
Identificere passende metoder til at opnå specific informationer fra eksperimentelle systemer
Eksemplificere hvordan de mangfoldige teknikker, dækket i kurset, kan anvendes sammen med henblik på at give yderligere information om specifikke eksperimentelle systemer.
Eksamen består af 30 minutters forberedelse, hvor der besvares et specifikt problem, efterfulgt af 30 minutters mundtlig eksamen. Bedømmes efter 7-trins skalaen. Intern censur.