Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Genrer og diskurser - Obligatorisk for A-linjen på 2011-ordningen ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: MA - Tekstarbejde, kerneområde, kulturforståelse
  • Semester/kvarter: 1 semester
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 33669

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende:

  • Viser evne til at indsamle og klassificere tematisk forskellige eksempler til genre- og diskursanalyser
  • Viser evne til at analysere sprogbrugen i tekster (verbale såvel som multimodale) efter deres diskurs og genre i forhold til forskellige teoretiske paradigmer
  • Demonstrerer evne til at udvælge og reflektere over genrer og diskurser i egenproduktionen af forskelligartede udtryk
  • Demonstrerer evne til at krydse genrer og diskurser for at udvikle dem og skabe nye

Indhold

Kurset indledes med et modul, der opbygger den basale viden om forskellige genre- og diskursteorier. Eksempler hentes primært i praktisk sprogbrug, men også i litterære udtryk. Det første modul efterfølges af to øvelsesbaserede moduler, hvor den teoretiske viden bringes i anvendelse i konkret tekstarbejde. Fokus i den praktiske del af faget vil være på genrers og diskursers indbyrdes relationer samt muligheder for at artikulere forskellige diskurser gennem forskellige genrer og omvendt. På den måde lærer den studerende at kunne identificere og analysere diskurser og genrer, men også at realisere eller udfordre dem gennem selvstændig tekstproduktion.

Faglige forudsætninger

Bestået relevant BA-uddannelse, jvf. studieordningen.

Underviser

Carsten Stage, Ole Togeby

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen veksler mellem forelæsninger, diskussioner og øvelser. De studerende vil blive inddelt i interessebaserede arbejdsgrupper, der skal indsamle større mængder eksempler i forhold til kursets udvalgte tematiske felter. Der må påregnes løbende skriveøvelser og gruppeoplæg i løbet af semestret.

Litteratur

  • Foucault, M. (1969). Vidensarkæologien .
  • Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse .
  • Laclau og Mouffe (1985). Hegemony and Socialist Strategy
  • Kress og van Leeuwen (2001). Multimodal discourse .
  • Jørgensen & Phillips (1999). Diskursanalyse som teori og metode .
  • Bhatia, Vijay K (1993). Analysing Genre. Language Use in Professional Settings.
  • Habermas, J. (1971, 2001). "Forberedende bemærkninger til en teori om den kommunikative kompetens" i C. Henriksen (red.) (2001): Can you reach the salt?. Pragmatikkens klassiske tekster.
  • Johansen og Klujeff (2009). "Introduktion" i Johansen og Klujeff (red) 2009: Genre.
  • Wentzel, K. (1981). Tekstens metode. Ét synspunkt på litterære og praktiske tekster.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i nordisk sprog og litteratur

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur