Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Læsning og sprogforståelse - Aktuelle forskningsemner ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: MA - Tekstarbejde, Kerneområde, Valgfag
  • Semester/kvarter: 1 semester
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 25498

Formål

For studerende på 2009-studieordningen gælder følgende: 

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • dokumenterer kendskab til centrale temaer inden for det pågældende emne
  • viser analytiske færdigheder
  • anlægger en metodisk og kritisk tilgang
  • demonstrerer teoretisk indsigt
  • kan forholde sig perspektiverende til de relevante tekster, teorier og positioner inden for det pågældende faglige område
  • viser fortrolighed i anvendelse af relevant fagterminologi

For studerende på 2011-studieordningen gælder følgende:

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende:

  • Kan levere en selvstændig, veldisponeret og sammenhængende analyse af litterære eller ikke-litterære, sproglige praksisser eller kultur- eller medieudtryk
  • Viser evne til at formidle selvstændigt, sikkert og præcist på et højt fagligt niveau
  • Viser overblik over forskellige teoretiske tekster og evner at kombinere og integrere forskellige metoder i analysen af et felt

Indhold

Læsning er blevet et særligt fokusområde i det danske uddannelsessystem inden for de sidste 10 år. Læsning anses for at være en metakompetence, og i dag trænes også gymnasieelever i læseoptimering. Mens den tidlige læseforskning især har interesseret sig for afkodning, dvs. det at genkende ordlyden, har en del af den senere læseforskning rettet opmærksomheden mod de processer og strategier der foregår på de højere forståelsesniveauer. Det omfatter bl.a. det at inddrage sin viden om verden, at danne sig forestillinger, at slutte sig til implicit mening, at udnytte tekstens retoriske struktur til at danne sig overblik over tekstens indhold og at tildele opmærksomhed til bestemte dele af teksten.  

I dette fag skal vi netop beskæftige os med processer og strategier på de højere forståelsesniveauer i læsningen. Vi skal omkring begreber og fænomener som skema, arbejdshukommelse, inferens, tekstens retoriske struktur, selektiv opmærksomhed og læsestrategi. Vi skal runde metoder til læseoptimering. Og vi skal ikke mindst se nærmere på relationen mellem tekstens retoriske struktur på den ene side og det læsere gør i forståelsen, på den anden.

Faget retter sig dels mod undervisning i læsning og skrivning på gymnasieniveau, dels mod skriftsproglig formidling på professionelt niveau, f.eks. i forbindelse med forfattervirksomhed, forlagsarbejde eller informations- og kommunikationsarbejde.

Faglige forudsætninger

Bestået relevant BA-uddannelse, jvf. studieordningen.

Underviser

Simon Borchmann

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som holdundervisning i en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion og praktiske analyser samt studenteroplæg.

Litteratur

  • Elbro, Carsten (2006) Læsning og læseundervisning . København: Gyldendal.
  • Elbro, Carsten (1996) Videregående læsning: processer, overblik og forståelse. København: Dansklærerforeningen.
  • Levinson, Stephen C. (1995) Three levels of meaning. I: F. Palmer (red.) Grammar and Meaning: Essays in honour of Sir John Lyons . Cambridge: Cambridge University Press.
  • Long, Debra L., Seely, Mark R., Oppy, Brian J. & Golding, Jonathan M. (1996) The Role of Inferential Processing in Reading Ability. I: B.K. Britton & A. C. Graesser (red.) Models of Understanding Text . London: Lawrence Earlbaum.
  • Sanford, Anthony J. (1990) On the nature of text-driven inference. I: D. A. Balota, G. B. Flores d´Arcais & K. Rayner (red.) Comprehension processes in reading . Hilsdale, New Jersey: Lawrence Earlbaum.
  • Sanford, Anthony & Garrod, Simon C. (1994) Selective Processing in Text Understanding. I: Morton Ann Gernsbacher (red.) Handbook of psycholinguistics . San Diego: Academic Press.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i nordisk sprog og litteratur

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur