[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
historiske, kulturelle, teknologiske sammenhæng
Det er disciplinens formål at videreudvikle den studerendes analytiske færdigheder i arbejdet med forskellige medier i en nordisk kulturel kontekst. Mens Medietyper og -teorier primært oparbejder de teoretiske, metodiske og kontekstuelle rammer for beskæftigelsen med relationen mellem kultur og medier, giver Medieanalyser i kulturelle kontekster primært analytisk perspektiverede eksempler på aktuelle og historiske medieformer i relation til kulturelle og kunstneriske udtryk. De forskellige (billed)medier inddrages analytisk i undervisningen, så de teoretiske greb udfoldes metodisk og således kan belyse omfanget af og kravene til en fyldestgørende analyse.
Adgangskravet til kandidattilvalget i Nordisk Sprog og Litteratur er en bestået bachelorgrad med bachelortilvalg (45 ECTS) i Nordisk Sprog og Litteratur.
Bodil Marie Thomsen
Undervisningen foregår som holdundervisning, og der arbejdes med flere medieudtryk i forlængelse af kurset Medietyper og -teorier. Forelæsninger suppleres med fælles tekstlæsninger og analyser. Sideløbende med undervisningen udformer de studerende en problemformulering (individuelt eller i gruppe) til den afsluttende opgave.
Dansk.
Mens Kultur og Medier I primært oparbejder de teoretiske, metodiske og kontekstuelle rammer for beskæftigelsen med relationen mellem kultur og medier, giver Kultur og Medier II primært analytisk perspektiverede eksempler på aktuelle og historiske medieformer i relation til kulturelle og kunstneriske udtryk. De fleste (billed)medier siden 1850 erne (typisk fotografi, film, ugepressen, magasinpressen, tv, video, internettet, computerspil) inddrages i undervisningen med henblik på at belyse, hvilke teoretiske og metodiske tilgange, der kræves for at kunne analysere disse fyldestgørende.
Den endelige litteraturliste udleveres ved semesterstart.