Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Mødet med det fremmede - Aktuelle forskningsemner ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: MA - Tekstarbejde, Kulturforståelse, Kerneområde, Valgfag
  • Semester/kvarter: 1 semester
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 30392

Formål

For studerende på 2009-studieordningen gælder følgende: 

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • dokumenterer kendskab til centrale temaer inden for det pågældende emne
  • viser analytiske færdigheder
  • anlægger en metodisk og kritisk tilgang
  • demonstrerer teoretisk indsigt
  • kan forholde sig perspektiverende til de relevante tekster, teorier og positioner inden for det pågældende faglige område
  • viser fortrolighed i anvendelse af relevant fagterminologi

For studerende på 2011-studieordningen gælder følgende:

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende:

  • Kan levere en selvstændig, veldisponeret og sammenhængende analyse af litterære eller ikke-litterære, sproglige praksisser eller kultur- eller medieudtryk
  • Viser evne til at formidle selvstændigt, sikkert og præcist på et højt fagligt niveau
  • Viser overblik over forskellige teoretiske tekster og evner at kombinere og integrere forskellige metoder i analysen af et felt

Indhold

Fagets sigte er at er at oparbejde viden og faglig begrebslighed, hvormed komplekse narrativer om grundlæggende psykologiske, kulturelle og sociale processer, der er virksomme i mødet med det fremmede, kan analyseres og forstås. Tilgangen vil være litterær, kontekstualiseringen tværfaglig, teoridannelsen interdiciplinær.

 

Mødet med det , den og de fremmede er blevet en dagsaktuel, ofte dramatisk medietematik. Men temaet er langtfra nyt. Narratologien lærer os, at mødet med det fremmede er en næsten antropologisk konstans i fortællingen: et subjekts (herunder også en gruppes) møde med det fremmede og dets forandring over tid udgør en grundkomponent fra antikken til nu. Litteraturen er med andre ord måske ved siden af billedkunsten den righoldigste kilde til viden om mødet med det fremmede. 

Faget har udgangspunkt i litterære værker (andre medier vil blive inddraget), hvor subjektets sædvanlige referencer (sprog, nationalitet, kultur, familie) udfordres, trues eller frigøres i mødet med en given form for iøjnefaldende fremmed(hed). Det sker med stadig hensyn til mødets konstitutive to vinkler: min og den andens, vores og de andres.

Vi bevæger os fra kanoniseret eksil- og indvandrerlitteratur, hvor mødet med det fremmede er strukturerende centerpunkt, over rejse- og koloniale værker, til værker, der reflekterer mødet med det fremmede i kontekst af markante kulturelle, moralske eller klassemæssige grænser forskydes. Perspektivet er samtidskulturelt, men vinklen er også historisk. Bestemmelser som migrations- og indvandrerlitteratur udtrykker i sig selv en historisk forandring - og det valgte møde med det fremmede er ikke længere rejselitteratens, eller den intellektuelle globalists privilegerede erfaring.

 

Da et møde konstitutivt indbefatter to subjektpositioner, er et væsentligt undersøgelsesfelt, både narratologisk og tematisk, overhovedet lokaliseringen af 'det fremmede': hvordan etableres eller nedbrydes det udsigelsessted, hvorfra 'det fremmede' defineres, når zonerne 'indenfor' hhv. 'udenfor' destabiliseres? Hvilke diskursive og retoriske strategier definerer noget som fremmed og med hvilken hjemmel? i hvilke metaforer? hvem er herre, hvem slave? hvilke identitetsinstiftende referencer - nation, region, klasse, kultur - sættes i værk? er det konstruktioner eller psykosociale internaliseringer? Hvilke transgressioner og -missioner foregår? Hvad er marginalitet hhv. centralitet? Hvilke fænomenologiske og psykologiske reaktioner/strategier iværksættes - trænger man ind i, afstøder, erobrer, assimilerer, integrerer, forsager, fortrænger, eller fornægter det fremmede - hvad gør det fremmede ved mig? I den tidlige borgerlige roman er mødet med det fremmede indskrevet som dannelsesfigur - hvilken status (værdi) tilskrives mødet med det fremmede i en post-borgerlig litteratur?

De grundlæggende spørgsmål faget rejser er: hvad sker i et sådant møde, hvad er dets præmis, hvorledes erfares og valoriseres det, og hvorledes fortælles det.

Faglige forudsætninger

Bestået relevant BA-uddannelse, jf. studieordningen

Underviser

Birgitte Rasmussen Hornbek

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som holdundervisning i en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion og praktiske analyser samt studenteroplæg med response. Der vil være indlejret et dagsseminar med gæsteforelæsere i forløbet.

Litteratur

Meddeles senere

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i nordisk sprog og litteratur

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur