Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Kulturelle strategier i oplevelsesøkonomien ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: MA - (B-fag)
  • Semester/kvarter: 1. kvarter af 1 semester.
  • Timer per uge: 6
  • Deltagerbegrænsning: 40
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 30374

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
- viser kendskab til den centrale oplevelsesøkonomilitteratur og
- viser færdighed i at lave kulturdynamisk kulturanalyse på flere niveauer
- demonstrerer evne til at identificere faktiske og eventuelt potentielle oplevelsesøkonomiske felter
- demonstrerer evne til at foretage præcise analyser af kulturelle strategier, oplevelsestypologier og
oplevelsespraksisser i konkrete cases
- er i stand til at udvælge teorier og gennemføre tematiske læsninger af kulturelle materialer og
praksisformer

Indhold

Disciplinen vil indføre i oplevelsesøkonomi som sociokulturel ramme, dens manifestationsformer i forskellige felter samt dens aktører/konsumenter. Der lægges særlig vægt på at introducere til kulturdynamiske teoridannelser og forståelsesformer af forholdet mellem kontekstuel ramme, afsendere og recipienter generelt set. Den studerende vil ligeledes blive præsenteret for forskellige oplevelsesfelter, oplevelsestypologier og oplevelsesstrategier

Faglige forudsætninger

Bestået relevant BA-uddannelse, jvf. studieordningen.

Underviser

Dorthe Refslund Christensen, Brita Timm Knudsen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som en vekselvirkning mellem forelæsninger og projektoplæg i tematisk tilknytning hertil. Der vil foregå et intensivt projektarbejde i grupper mellem timerne. Alle studerende skal være i berøring med mindst tre forskellige oplevelseskoncepter i forløbet.

Dansk.

Litteratur

Der læses tekster, som giver en indføring i oplevelsesøkonomi som sociokulturel ramme, dens manifestationsformer i forskellige felter samt dens aktører/konsumenter. Der lægges særlig vægt på at introducere til kulturdynamiske teoridannelser og forståelsesformer af forholdet mellem kontekstuel ramme, afsendere og recipienter generelt set. Den studerende vil ligeledes blive præsenteret for litteratur om forskellige oplevelsesfelter, oplevelsestypologier og oplevelsesstrategier.

Den endelige litteraturliste udleveres ved semesterstart.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i oplevelsesøkonomi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur