[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk,
systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
I dette modul reflekteres systematisk over centrale begreber i det pædagogiske område. Undervisningen sigter på at bibringe den studerende en forståelse af, at nominelt identiske begreber kan bruges forskelligt. Kursets formål er at placere disse begreber i en historisk, social og kulturel sammenhæng og derved demonstrere, hvordan det pædagogiske felt og de dertil knyttede begreber er kontingente og i stadig udveksling med andre felter eks. ledelse, økonomi, terapi og politik. Hensigten med modulet er således at oparbejde den studerendes evne til at kunne skelne klart mellem pædagogikkens normative, intervenerende brug af begreber og en analytisk refleksion over begreber og deres anvendelse i det pædagogiske felt - en spænding som er et særligt vilkår for den pædagogiske antropologi. Denne evne til at skelne mellem ‘empiriske' og analytiske begreber og begrebslige niveauer og til at se teorier i deres historiske og kulturelle sammenhæng er en central forudsætning for at kunne forholde sig udforskende og systematisk nysgerrigt til det pædagogiske felt.
Kontaktperson: Signe Pildal Hansen
Forelæsninger, holdundervisning og studiegruppearbejde
Dansk